Σάββατο 7 Μαρτίου 2009

Το ημερολόγιο του χελιδονιού



Ένας άντρας που αποφασίζει να σκοτώσει τις αισθήσεις του. Καταλήγει πληρωμένος δολοφόνος. Ερωτεύεται το τελευταίο θύμα του, μετά θάνατον. Η Αμελί Νοτόμπ γράφει για τις αισθήσεις και τις παραισθήσεις. Αντικρίζεται με την παραλογοτεχνία. Μήπως όμως μας αφήνει αδιάβροχους;

Η Αμελί Νοτόμπ είναι το «βιολογικό ρολόι της λογοτεχνίας». Από το 1992 δημοσιεύει κάθε φθινόπωρο το καινούργιο της βιβλίο. Η 42χρονη συγγραφέας συνδυάζει τα ευπώλητα βιβλία με σημαντικά βραβεία και την αποδοχή της κριτικής. Κόρη Βέλγων διπλωματών γεννήθηκε στο Κόμπε της Ιαπωνίας. Ταξίδεψε πολύ (Κίνα, Νέα Υόρκη, Μπανγκλαντές, Λάος). Σήμερα ζει στο Παρίσι και τις Βρυξέλλες. Το ημερολόγιο του χελιδονιού είναι ένα ευσύνοπτο πρωτοπρόσωπο αφήγημα. Ο πρωταγωνιστής - και αφηγητής της ιστορίας- περνά απ’ το λαγούμι της ερωτικής απογοήτευσης. Αποφασίζει να σκοτώσει τις αισθήσεις του. Τα καταφέρνει. Χαντακωμένος στην ανυπαρξία, κάποια στιγμή αποφασίζει να επιστρέψει στον κόσμο των αισθήσεων. Αδύνατον. «Η ζωή είχε γίνει θάνατος». Η επιστροφή του πραγματοποιείται απρόοπτα, με έναν δίσκο των Radiohead. Γρήγορα αντιλαμβάνεται πως νιώθει πλέον μόνο πράγματα που βρίσκονται πέραν του καλού και του κακού. Όταν διασχίζει με το μηχανάκι του το Παρίσι χτυπά έναν γέρο. Απολύεται από τη θέση κούριερ που είχε.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός του αλλάζει αναγκαστικά. Γίνεται επαγγελματίας δολοφόνος με το όνομα «Δήμιος». Με τον πρώτο φόνο ο αφηγητής νιώθει σεξουαλική διέγερση. Το αίμα λειτουργεί ως υπέρτατη σεξουαλική φαντασίωση. Σκοτώνει χωρίς αιδώ και τύψεις. Το αίμα προκαλεί εθισμό. Τις μέρες που δεν σκοτώνει κατά παραγγελία, ο Δήμιος επιδίδεται σε μια δραστηριότητα που ονομάζει «φαστ κιλ»: Δολοφονεί αγνώστους απροειδοποίητα. Ο φονιάς αφηγείται τις πράξεις και τις σκέψεις του. Πλένει τα χέρια του πριν από κάθε δολοφονία, για να μη γλιστρά το περίστροφο. Μεταμφιέζεται σε γυναίκα, για να αναγκάσει το υποψήφιο θύμα να σηκώσει σε ευγενικό χαιρετισμό το καπέλο του. Ώσπου λαμβάνει εντολή να δολοφονήσει έναν υπουργό, την ωραία γυναίκα του και τα τρία ανήλικα παιδιά του. Έπειτα από μια κυριολεκτικώς επεισοδιακή- και απρόοπτη σκηνή πολλαπλών φόνων, ο αφηγητής αναχωρεί με τον χαρτοφύλακα του υπουργού, όπως του είχε ζητηθεί. Μέσα σ’ αυτόν, εκτός από υπουργικά έγγραφα, ανακαλύπτει και το ημερολόγιο της έφηβης κόρης του υπουργού, την οποία πυροβόλησε.

Η ανάγνωση του ημερολογίου είναι αποκαλυπτική. Το τετράδιο δεν περιέχει κοριτσίστικα μυστικά. Αποτυπώνει τις αιφνίδιες, παράδοξες και αφιλτράριστες σκέψεις μιας έφηβης. Την προσωπική της θέαση του κόσμου. Ο δολοφόνος τραντάζεται. Οι αισθήσεις του επιστρέφουν πανηγυρικά. Ερωτεύεται το κορίτσι, μετά θάνατον. Η αντίστροφη μέτρηση αρχίζει. Από την απάθεια περνά στην υπερευαισθησία. Η απόκρυψη του ημερολογίου προκαλεί ένταση στις σχέσεις του με το αόρατο αφεντικό. Από θύτης μετατρέπεται σε θύμα. Η μόνη έγνοια του, να σώσει το τετράδιο από τα αδιάκριτα βλέμματα. Η επιλογή του αποδεικνύεται θανάσιμη.

Συγγραφέας: Αmelie Νothomb
Κατηγορία: Ξένη λογοτεχνία

Μετάφραση: Γιώργος Καράμπελας
Αλεξάνδρεια, 2008
Σελίδες: 99
Τιμή: 10 ευρώ

Επικίνδυνη η σκόνη από τη Σαχάρα Καλύπτει την Ελλάδα


Επικίνδυνη είναι η αφρικανική σκόνη που καλύπτει την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο, όπως κατέδειξε έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών σύμφωνα με την οποία, τα αιωρούμενα σωματίδια που περιέχονται στην σκόνη δεν αποβάλλονται εύκολα από τον ανθρώπινο οργανισμό.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα των Νέων, η έρευνα σχετικά με τη χημική σύσταση των κόκκων σκόνης κατέδειξε την ύπαρξη εννέα βαρέων μετάλλων, μεταξύ των οποίων μόλυβδος και αρσενικό που κατέχουν την πρώτη θέση στην παγκόσμια λίστα με τις πιο επικίνδυνες χημικές ουσίες.

Η ύπαρξη των βαρέων μετάλλων στη σκόνη που μεταφέρθηκε στη χώρα μας από την Αφρική απέδειξε, σύμφωνα με τους ειδικούς, ότι η έρημος της Σαχάρας είναι ιδιαίτερα μολυσμένη από κάθε είδους ανθρώπινη δραστηριότητα. Τα ιχνοστοιχεία (βαρέα μέταλλα) που είναι προσκολλημένα στους κόκκους άμμου υποδηλώνουν ότι προέρχονται από πηγές όπως διάφορα μέταλλα, σκουπίδια, κράματα, δομικά υλικά και από ρυπογόνα φορτία εξατμίσεων και βιομηχανικών καύσεων.

«Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που καθιστά επικίνδυνα τα βαρέα μέταλλα που ανιχνεύσαμε στη σκόνη. Προέρχονται από ανθρωπογενή δράση και δεν έχουν φυσική ορυκτή προέλευση», λέει στα «Νέα» ο Θανάσης Γκοντελίτσας λέκτορας Ορυκτολογίας και Ορυκτοχημείας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Η έρευνα των Ελλήνων επιστημόνων ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2006, όταν τεράστια ποσότητα σκόνης «σκέπασε» την Ελλάδα.
Πηγή: Τα Νέα

Το έγκλημα του Βαλεντίνου



Ξεψύχησα σε δανεικά σκαλιά προσμένοντας την μάταια
αναλαμπή των χάρτινων ματιών σου.

Στις βλεφαρίδες έδυσε ο ήλιος της ζωής μου
αγάπη διαδραστική απ’ τον λαιμό μ’ αρπάζεις.

Σα να 'μαι ικέτης του χαμού και γιος μιας πόρνης γλώσσας
ζητώντας να παραδεχτώ του Βαλεντίνου το έγκλημα
πως έχω διαπράξει.

Σκύψε λοιπόν και κοίτα με στα τσιμεντένια αλώνια
απ’ την φωτιά να καίγομαι σαν ευτελής λαμπάδα αιώνιος
θύτης του καλού διπλά δαιμονισμένος.

Τον Βαλεντίνο έσυρα μια νύχτα στην αγχόνη
ξεψύχησε σε δανεική θηλιά κι ήταν καλοπλεγμένη.

Απ' των χεριών μου τα οστά και της καρδιάς το κρίμα
τον θάνατο συνάντησε κι έσπασε ο αυχένας.

Ξερόκλαδο της ερημιάς πικρά κοκαλωμένο.

Τον σκότωσα μετά χαράς, να πάψει να υπάρχει
την τυραννία του πετώ σε θάλασσα και ποταμό
του πιο χαμένου κόσμου.

Είμαι κι εγώ ένας νεκρός του Άδη παραστάτης
και στην αγχόνη του έρωτα ιδανικά στημένος
σα να μιλούν οι ουρανοί που θάνατο διατάζουν.

Κατηγορία: Ποίηση

Απο που ερχεστε...