Δευτέρα 2 Μαρτίου 2009

Ολα έρχονται και περνάνε


Δυο χέρια τυλιγμένα ως τους καρπούς με γάζες το άφησαν ανάμεσα στα στάχυα. Το παιδί κούρνιασε τρομαγμένο στην γη και μετά άρχισε να κλαίει από το κρύο, δεν το άκουσε κανένα αυτί και δεν το ζέστανε κανένα χέρι. Τα στάχυα έγειραν από πάνω του σαν κίτρινη αγκαλιά και το παιδί επέζησε γιατί ήθελε να ζήσει. Όταν το ανακάλυψαν με τα μικρά του χέρια τεντωμένα προς τον ουρανό πολλοί μίλησαν για θαύμα, υπήρχαν και κάποιοι που μίλησαν για ένα ριζικό που έμοιαζε με σημάδι

Δεν είχε όνομα κι έτσι τον ονόμασαν Στάχυ, ένα αγόρι με ουδέτερο όνομα είναι από μόνο του ριζικό. Αγκάλιαζε την γη με το βλέμμα του κι επειδή του έλειπε η μητέρα την έλεγε μάνα κι ήταν ένα παράξενο αγόρι με ξανθά μαλλιά και πράσινα μάτια. Τα μάγουλα του ήταν χλωμά σαν φως από καντηλέρια και τα χέρια του μακριά και λεπτά σαν τα φυτά που έθρεφε η γη. Όταν ο άνεμος περνούσε μέσα από τα στάχυα κι εκείνα έγερναν τα λεπτά τους κορμιά σαν απελπισμένες ικεσίες το αγόρι τα κοιτούσε λυπημένα και το σπασμένο τζάμι στο αγροτόσπιτο όπου το είχαν περιμαζέψει θάμπωνε από την ανάσα.

Όλα έρχονται και περνάνε, σκεφτόταν το παιδί που έγινε αγόρι κι ετοιμαζόταν να γίνει άντρας.

Όλα έρχονται και περνάνε.

Κι όταν στον αγροτικό οικισμό άρχισαν να έρχονται άνθρωποι της πόλης ο άντρας τους παρατηρούσε κι ένιωθε τρεις ζωές μακριά τους, οι λέξεις τους έμοιαζαν φτηνές σαν ξεθυμασμένο κρασί και τα ρούχα τους έμοιαζαν κενά σαν να είχαν μέσα αέρα. Κι έπειτα σαν άνοιξε η πόρτα μιας άμαξας και ξεπρόβαλε η λευκή γάμπα ο άντρας- που ήταν πριν αγόρι κι ακόμα πιο πριν παιδί- κυριεύτηκε από ένα απερίγραπτο τρέμουλο χωρίς σταματημό κι η καρδιά του χόρευε μέσα στο κορμί του όπως τα στάχυα που λυγάνε από την δύναμη του ανέμου. Τα μάτια συναντήθηκαν με θέρμη και η γυναίκα που παλιότερα ήταν κορίτσι και πιο πριν παιδί πάτησε το πόδι της στο χώμα. Ακριβώς εκείνη την στιγμή γεννήθηκε το μοιραίο.

- Όλα έρχονται και περνάνε, είπε ο άντρας στην γυναίκα κι αυτή του χάιδεψε στοργικά τα μάγουλα που εξακολουθούσαν να είναι χλωμά σαν το φως από τα καντηλέρια.

Η γη γουργούρισε σαν ένα περιστέρι φτιαγμένο από χώμα κι ο άντρας ξάπλωσε με την γυναίκα ανάμεσα στα στάχυα παίρνοντας την στα χέρια του σαν ένα λεπτεπίλεπτο φυτό που κινδύνευε να πεθάνει από τον πόθο και την προσμονή, με τον σεβασμό που έχει μόνο όποιος αγαπάει πραγματικά χάιδεψε τον υμένα της μαλακώνοντας την αγωνία και προστάζοντας τον πόθο να εκραγεί.

Όλα έρχονται κι όλα περνάνε, είπε δυνατά ο άντρας στα στάχυα κι εκείνα μαγεμένα από την ένωση των δύο κορμιών έμειναν ακίνητα να θαυμάζουν.

Οι μηχανές που από μακριά έμοιαζαν με σκουριασμένα μεταλλικά θηρία έκοψαν όλα τα στάχυα αφήνοντας άκληρη την γη να θρηνεί βουβά τον ερχομό του νέου κόσμου. Ο αέρας μην βρίσκοντας πια την παραμικρή αντίσταση παρέσυρε στο πέρασμα του τις στέγες από τα αγροτόσπιτα και τ’ απλωμένα ρούχα που ήταν κρεμασμένα στα σκοινιά.

Η γυναίκα χωρίς να κοιτάξει πίσω ανέβηκε στην άμαξα προσέχοντας να μην φανεί η λευκή της γάμπα, οι τροχοί σήκωσαν σκόνη καλύπτοντας το χτες.

Ο άντρας την κοίταγε να χάνεται στον ορίζοντα κι έπειτα γύρισε σ’ έναν σκύλο που έψαχνε για άνθρωπο και του είπε

- Όλα έρχονται και περνάνε...

Ο σκύλος κουλουριάστηκε στα πόδια του με ανείπωτη ευτυχία, είχε πάψει σχεδόν να ελπίζει.

Έρχονται οι υψηλότερες ταχύτητες internet μέχρι και 10 Gbps


Όλοι οι χρήστες του διαδικτύου ονειρεύονται να έχουν μεγάλη ταχύτητα στη σύνδεσή τους, επιθυμία η οποία θα πραγματοποιηθεί και στο ελληνικό κοινό αφού όλες οι εταιρείες του κλάδου συμφώνησαν να διασυνδεθούν με τον GRΙΧ (GReek Ιnternet Εxchange), ένας σύγχρονος κόμβος.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Τα Νέα: «Όλες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν συμφωνήσει να διασυνδεθούν με τον νέο σύγχρονο κόμβο, ο οποίος θα φέρει τα αρχικά GRΙΧ (GReek Ιnternet Εxchange), παρέχοντας ταχύτητες τουλάχιστον 10 Gbps;

Η πρώτη αίσθηση- αλλαγή που θα διαπιστώσουν μόλις αρχίσει η κανονική λειτουργία του κόμβου, θα είναι το κατέβασμα των ιστοσελίδων των εγχώριων παρόχων στην οθόνη του υπολογιστή «σε χρόνο μηδέν».

Ο νέος κόμβος διασύνδεσης των Ελλήνων παρόχων υπηρεσιών πρόσβασης στο Διαδίκτυο λειτουργεί ήδη πιλοτικά, ενώ εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να ξεκινήσει και η κανονική λειτουργία του.

Οι υψηλότερες ταχύτητες πάντως θα βελτιώσουν και την εμπειρία των Ελλήνων χρηστών όσον αφορά την πρόσβασή τους στις υπηρεσίες και εφαρμογές που απαιτούν μεγάλες ταχύτητες, όπως είναι για παράδειγμα τα on-line παιχνίδια, η τηλεόραση μέσω Ίντερνετ και οι συνομιλίες μέσω web κάμερας.

Η σημασία του νέου κόμβου διασύνδεσης είναι καθοριστική για το πολύ γρήγορο σερφάρισμα, καθώς μειώνεται σημαντικά ο χρόνος που απαιτείται για να εμφανιστεί μία ελληνική ιστοσελίδα στην οθόνη του χρήστη.

Ο GRΙΧ φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του ΕΔΕΤ στο κέντρο της Αθήνας και ουσιαστικά αποτελεί τον διάδοχο του υπάρχοντος κόμβου, του Αthens Ιnternet Εxchange (ΑΙΧ), ο οποίος βρίσκεται σε χώρο του ΟΤΕ και θα εξακολουθήσει να λειτουργεί παράλληλα με τον νέο κόμβο.

Ωστόσο, η προτίμηση για τον GRΙΧ είναι πολύ μεγάλη, καθώς ήδη οι μεγάλοι πάροχοι έχουν δρομολογήσει τη σύνδεσή τους με τον GRΙΧ που προσφέρει πολύ καλύτερες ταχύτητες».

Παρόλα αυτά έχουν υπάρξει αρκετές καταγγελίες για τηλεφωνικές εταιρείες που έκαναν μέχρι και δυο μήνες για να επιδιορθώσουν μια βλάβη.

Νέα online απειλή


Οι πλαστές ιστοσελίδες που αναγγέλλουν την παραίτηση του Barack Obama μετατρέπουν τους υπολογιστές των χρηστών σε ‘zombies’.

Τα PandaLabs ανακοίνωσαν πως έχουν ανιχνεύσει 40 ιστοχώρους που χρησιμοποιούν τον Barack Obama, τον εκλεγμένο Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, ως δόλωμα για τη διάδοση malware. Άυτές οι σελίδες περιέχουν κείμενο που αναφέρει ότι ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αποφάσισε να παραιτηθεί της νέας του θέσης.

Εάν οι χρήστες προσπαθήσουν να διαβάσουν το άρθρο ένα πλαίσιο διαλόγου εμφανίζεται ζητώντας τους να μεταφορτώσουν ένα αρχείο. Εντούτοις, εάν το κάνουν, διάφορα κακόβουλα αρχεία θα μεταφορτωθούν στους υπολογιστές τους. Αυτά τα αρχεία μετατρέπουν τον προσβεβλημένο υπολογιστή σε υπολογιστή ‘zombie’ υπό τον απομακρυσμένο έλεγχο των κυβερνο-εγκληματιών.

Σύμφωνα με τα PandaLabs, η επίθεση φαίνεται να προέρχεται από την Κίνα, δεδομένου ότι όλα τα domains έχουν αγοραστεί για μια κινεζική επιχείρηση με ένα μακροχρόνιο αρχείο επιθέσεων malware. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Barack Obama χρησιμοποιείται από τους κυβερνο-εγκληματίες για τη διανομή malware. Ακόμη και κατά τη διάρκεια της προεδρικής εκστρατείας και των ημερών που ακολούθησαν της εκλογής, κυκλοφόρησαν ψεύτικες ειδήσεις που οδηγούσαν σε μεταφορτώσεις malware.

Τα σχόλια στο Digg.com χρησιμοποιούνται ως malware


Οι κυβερνο-απατεώνες χρησιμοποιούν λογαριασμούς, που πιθανώς έχουν κλέψει, για να καταχωρήσουν σχόλια με ψεύτικες συνδέσεις.

Ένα ακόμη παράδειγμα για το πώς οι κυβερνο-εγκληματίες χρησιμοποιούν το Web 2.0 για τη διανομή malware: Digg.com (www.digg.com), η ευρέως διαδεδομένη υπηρεσία συλλογής ειδήσεων και συνδέσεων, χρησιμοποιείται από τους κυβερνο-απατεώνες για τη διανομή του adware VideoPlay.

Αυτό γίνεται με την καταχώρηση σχολίων στην περιοχή των ειδήσεων, που υποτίθεται ότι σχετίζονται με βίντεο διασημοτήτων. Παραδείγματα τέτοιων σχολίων περιλαμβάνουν τα ακόλουθα: Christian Bale freak out dubbed with video!, Jessica Simpson Hotel Sex Tape, Megan Fox naked NEW SEX TAPE και αρκετά παρόμοια.

Αυτά τα σχόλια περιλαμβάνουν μια σύνδεση που υποστηρίζει ότι οδηγεί στο βίντεο. Οι χρήστες που θα πατήσουν την σύνδεση θα οδηγηθούν σε μια σελίδα όπου θα κληθούν να μεταφορτώσουν ένα codec προκειμένου να δουν το βίντεο. Εάν το κάνουν αυτό, το adware VideoPlay θα μεταφορτωθεί στους υπολογιστές τους.

Αυτό το adware ανήκει στην κατηγορία πλαστών προϊόντων antivirus. Όπως με κάθε τέτοιο κακόβουλο λογισμικό, το VideoPlay έχει σχεδιαστεί για να πραγματοποιήσει μια πλαστή ανίχνευση του υπολογιστή όπως θα έκανε ένα antivirus, ώστε να πείσει τους χρήστες ότι το σύστημα είναι μολυσμένο με κακόβουλο λογισμικό. Για να γίνει πιο πειστικό, αποτρέπει τη σωστή λειτουργία του συστήματος, δίνοντας την εντύπωση ότι είναι μολυσμένο με διάφορους τύπους κακόβουλου λογισμικού.

Προσφέρει έπειτα στους χρήστες την επιλογή να αποβάλουν το κακόβουλο λογισμικό χρησιμοποιώντας μια έκδοση πλαστού antivirus επί πληρωμή. Ο στόχος είναι προφανώς το όφελος από τις πωλήσεις αυτής της ψεύτικης λύσης ασφάλειας. Σε μια πρώτη ανάλυση, τα PandaLabs, τα εργαστήρια της Panda Security, έχουν ανιχνεύσει περισσότερα από 50 προφίλ που καταχωρούν τέτοιου είδους σχόλια στο Digg.com.

Πως αντιλαμβάνονται το ωραίο οι άντρες και οι γυναίκες


Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται οι άνδρες κάτι όμορφο διαφέρει σε σχέση με των γυναικών, καθώς όταν το ασθενές φύλο αντικρίζει κάτι γοητευτικό χρησιμοποιείται μεγαλύτερο μέρος του εγκεφάλου σε σύγκριση με τους άνδρες, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται στο ΑΠΕ.

Ο Φρανσίσκο Αγιάλα του πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας - Ιρβάιν και ο Καμίλο Κόντε από το πανεπιστήμιο των Βαλεαρίδων στην Ισπανία, χρησιμοποιώντας την τεχνική της μαγνητοεγκεφαλογραφίας (που μελετά την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου), μελέτησαν εγκεφάλους εθελοντών, που κοίταζαν διάφορες εικόνες (όμορφους πίνακες, άσχημες πόλεις, τοπία κ.α.) και βρήκαν σαφείς διαφορές μεταξύ των δύο φύλων στις περιοχές ενεργοποίησης του εγκεφάλου στη θέα του ωραίου.

Η περιοχή που ενεργοποιείται περισσότερο στη θέα της ομορφιάς, είναι ο βρεγματικός λοβός, κοντά στην κορυφή του κεφαλιού, ο οποίος εμπλέκεται στην οπτική αντίληψη, τον προσανατολισμό στον χώρο και την επεξεργασία των πληροφοριών. Στους άνδρες η ενεργοποίηση λαμβάνει χώρα βασικά στο δεξί λοβό, ενώ στις γυναίκες και στις πλευρές.

Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι οι εγκέφαλοι των ανδρών και των γυναικών επεξεργάζονται με διαφορετικό τρόπο τις πληροφορίες σε σχέση με το χώρο, κάτι που πιθανώς συμβαίνει μόνο στους ανθρώπους. Οι γυναίκες, όταν βλέπουν ένα αντικείμενο, το συνδέουν με τη γλώσσα κυρίως, ενώ οι άνδρες επικεντρώνονται στη σχέση του με το χώρο - αν και αυτό, όπως παραδέχονται οι ερευνητές, δεν εξηγεί ακριβώς γιατί υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα όσον αφορά την εκτίμηση της ομορφιάς και την "επεξεργασία" της από τον εγκέφαλο.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι διαφορές αυτές, όσον αφορά τον τρόπο που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες από ένα τοπίο ή μια εικόνα που βλέπει, έχουν σχέση με την ανθρώπινη εξέλιξη και ίσως αποτελούν συνέπεια διαφορετικών εξελικτικών πιέσεων στα δύο φύλα, στις πρωτόγονες κοινωνίες των κυνηγών-συλλεκτών. Οι άνδρες, ως κυνηγοί πρωτίστως, ανέπτυξαν "νοητικούς χάρτες", που δίνουν πληροφορίες για την απόσταση, την κατεύθυνση ενός αντικειμένου κλπ., ενώ οι γυναίκες, ως συλλέκτριες τροφής κυρίως, έμαθαν να προσανατολίζονται μέσα από σημάδια-σύμβολα (μια αρχική "γλώσσα").

Σύμφωνα με την έρευνα, "οι διαφορές ανάμεσα στα διακοσμητικά αντικείμενα που βρέθηκαν σε τοποθεσίες Νεάντερταλ και σύγχρονων ανθρώπων, υποστηρίζουν την άποψη υπέρ ενός μοντέρνου εγκεφάλου που είναι ικανός να εκτιμά την ομορφιά και των χρήσεων της, αλλά με διαφορετικό τρόπο (στα δύο φύλα)".

Προσοχή! Το διαζύγιο βλάπτει το περιβάλλον


Οι αποφάσεις που αφορούν την προσωπική μας ζωή δεν επηρεάζουν μόνο το στενό μας περιβάλλον αλλά και το περιβάλλον του πλανήτη, υποστήριξε Αυστραλός γερουσιαστής, όπως μεταφέρει το BBC.

O Steve Fielding δήλωσε κατά τη διάρκεια ομιλίας του στη Γερουσία, ότι το να παραμένουν τα παντρεμένα ζευγάρια μαζί έχει μεγάλη σημασία για τον πλανήτη, καθώς από το χωρισμό προκύπτουν δύο νέα νοικοκυριά, οι δραστηριότητες των οποίων θα επιβαρύνουν διπλάσια το οικοσύστημα.

Εξήγησε ότι όταν τα ζευγάρια χωρίζουν, οι δύο πρώην σύντροφοι θα χρειαστούν περισσότερα δωμάτια για να κατοικήσουν. Αυτό σημαίνει περισσότερη κατανάλωση ηλεκτρισμού και νερού, πράγμα που με τη σειρά του οδηγεί σε περισσότερη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. «Κατανοούμε ότι τα διαζύγια αποτελούν ένα κοινωνικό πρόβλημα, αλλά τώρα διαπιστώνουμε ότι αποτελούν και περιβαλλοντικό» δήλωσε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι θα ήταν πολύ καλύτερα για τον πλανήτη, αν τα ζευγάρια έμεναν μαζί.

Σημειώνεται ότι ο Fielding είναι επικεφαλής του ανεξάρτητου κόμματος «Πρώτα η Οικογένεια», μεγάλωσε σε μία οικογένεια με 16 αδέλφια ενώ – σύμφωνα με την ιστοσελίδα του – ο ίδιος παραμένει παντρεμένος εδώ και 22 χρόνια.

Μην ντρέπεστε αν έχετε ταμπού

Ταμπού: μια λέξη που έρχεται από πολύ παλιά… Τι σημαίνει όμως στη σύγχρονη δυτική κοινωνία; Έχει αυτή η «ανοιχτή» κοινωνία ακόμα ταμπού; Και πώς εκδηλώνονται;
Ο όρος ταμπού έχει ρίζα πολυνησιακή και μεγάλη σταδιοδρομία στην κοινωνική επιστήμη γιατί απλώθηκε σε ένα σωρό φαινόμενα, αλλά σήμερα η καθημερινή του πλέον χρήση έχει κάπως διαφοροποιηθεί.

«Στην πρωταρχική σημασία της έννοιας, ως ταμπού αναφέρεται είτε ένας άνθρωπος, είτε ένα ζώο, ένα αντικείμενο, ένα φυτό το οποίο είναι υπενδεδυμένο με μια τεράστια δύναμη που το κάνει να μην μπορεί να έρθει σε επαφή κανείς μαζί του κάτω από κανονικές συνθήκες παρά μόνο με μια τρομερή τιμωρία, εξηγεί ο κ. Νικόλας Χρηστάκης, κοινωνικός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πάντειο Παν/μιο.

Η δύναμη αυτή ανήκε κυρίως σε αρχηγούς, ηγέτες, μάγους της φυλής, ανθρώπους έξω από το συνηθισμένο, με τους οποίους ο απλός άνθρωπος έχει μια τέτοια διαφορά δυναμικού μαζί του ώστε αν τους άγγιζε, «καιγόταν». Το ταμπού εξέφραζε αυτή τη δύναμη η οποία υπάρχει σε υπερβατικά πράγματα που σχετίζονται με τους δαίμονες, τις ανώτερες δυνάμεις, με μυστήρια της ζωής, το κυριότερο από τα οποία είναι βέβαια ο θάνατος. Αυτές τις δυνάμεις ο άνθρωπος ανέκαθεν ήθελε να προσεγγίσει για να τις χρησιμοποιήσει προς όφελος του, κινδυνεύει όμως πάντα, αν τις χρησιμοποιήσει λανθασμένα, να γυρίσουν πίσω και να τον καταστρέψουν. Κι εδώ παρεμβαίνει το τελετουργικό, οι «οδηγίες χρήσεων» των ιερών δυνάμεων, τα ταμπού.»

Ο Φρόιντ και οι ανθρωπολόγοι

Ο Φρόιντ αναφέρει από τις πρώτες κιόλας σελίδες του βιβλίου του «Τοτέμ και ταμπού» ότι κάτι τέτοιο στην εποχή μας δεν συμβαίνει. Από πιο σύγχρονους ανθρωπολόγους το ταμπού προσεγγίζεται ως κάτι πολύ πιο αρχαϊκό, με την έννοια του ιερού και του κοσμικού. Η σημερινή χρήση του όρου όμως έχει υποστεί ουσιαστικές αλλαγές νοήματος.

«Στη σημερινή καθημερινή γλώσσα ταμπού είναι κάτι το οποίο δεν τολμάμε να αγγίξουμε αλλά έχει πάρει χαρακτήρα αρκετά πιο κοσμικό, λέει ο κ. Χρηστάκης. Κάτι το οποίο δεν τολμάμε να αγγίξουμε γιατί έχει μια δική του ύπαρξη που πρέπει να παραμείνει σε κάποιο βαθμό μυστική. Στις μέρες μας κυρίως λέμε ότι ένα θέμα είναι ταμπού, ό,τι δεν συζητάμε ανοιχτά είναι ταμπού. Έχει όμως κρατήσει από την αρχική έννοια το ότι είναι κάτι στο οποίο δεν πρέπει να αναφερόμαστε επιπόλαια και σίγουρα κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία. Έχει μια δύναμη άρα που το κάνει επικίνδυνο.

Το ενδιαφέρον είναι ότι σε τέτοιου τύπου μετάδοση δυνάμεων μέσα στο πρωτόγονο πνεύμα, το οποίο τονίζω ότι υπάρχει σε όλους μας,- ελλοχεύει από κάτω συνέχεια, δεν μας εγκαταλείπει ποτέ!- ακόμα και η απλή αναφορά στο θέμα ταμπού, ακόμα και η λέξη μπορεί να σε προσβάλλει. Να έχει επίπτωση πάνω σου. Οι λέξεις είναι ίσως και οι ισχυρότερες δυνάμεις. Γιατί μια δύναμη δεν μπορεί να σε χτυπήσει αν δεν υπάρχει. Ενώ μπορώ να σου πω μια λέξη και να θεωρηθώ ή βλάσφημος ή να σε κάνω λιώμα!»

Γιατί επινοήσαμε τα ταμπού;

«Γιατί οι μεταβάσεις σε χώρους δύναμης, απόκρυφους, μυστικούς πρέπει πάντοτε να ρυθμίζονται μέσα από νοητικούς και συμβολικούς κανόνες, υπογραμμίζει ο κ. Χρηστάκης. Η αξία ενός πράγματος έγκειται στην απόσταση που έχουμε με αυτό η οποία πρέπει να είναι απόλυτα οριοθετημένη. Τίθεται λοιπόν το θέμα των προϋποθέσεων κάτω από τις οποίες θα ελεγχθούν αυτές οι δυνάμεις που ο άνθρωπος θεωρεί σημαντικές, είτε είναι οι θεοί και οι δαίμονες, είτε οι δυνάμεις της ίδιας της ψυχής τις οποίες δεν γνωρίζουμε, είτε είναι οι δυνάμεις της φύσης που σήμερα χειριζόμαστε τόσο επιπόλαια μέσα από την τεχνολογία.»

Σήμερα όμως το ταμπού το αντιλαμβανόμαστε ως κάτι που του αποδίδουμε δύναμη περισσότερη από αυτή που μπορούμε να διαχειριστούμε και άπτεται πια σε θέματα σχεδόν της καθημερινότητας, των σχέσεων κλπ…

Χθες και σήμερα

«Σίγουρα οι θεοί και οι δαίμονες δεν είναι ορατοί πια, λέει ο κ. Χρηστάκης. Οι δυνάμεις όμως που μπορεί να απελευθερώσει η φύση για παράδειγμα, είναι υπαρκτές και βλέπουμε τα αποτελέσματά τους, έστω και αν οι περισσότεροι δεν ξέρουμε να τις διαχειριστούμε και να καταλάβουμε τους μηχανισμούς τους. Έχουμε εμπιστοσύνη όμως ότι οι πυρηνικοί επιστήμονες με τη σχάση θα πετύχουν κάτι πολύ θετικό για μας. Απ’ την άλλη φοβόμαστε ότι αυτό μπορεί να πάρει εντελώς αρνητική μορφή!

Η ιδέα εδώ είναι ότι αυτές οι δυνάμεις επενδύονται από εμάς με ένα έντονο συναισθηματικό φορτίο. Προφανώς ορίζεται ως ταμπού η πυρηνική, η ατομική ενέργεια. Και πάντοτε το φαντασιακό της ατομικής ενέργειας έχει πολύ απόκρυφα στοιχεία που έχουν να κάνουν με τη διαχείριση των φυσικών δυνάμεων καθώς και αλχημιστικά στοιχεία, γιατί υπακούει σε μια προβληματική μαγικό-επιστημονικού τύπου. Η προβληματική αυτή παραπέμπει στο γεγονός ότι εδώ έχουμε μια μετατροπή των φυσικών δυνάμεων η οποία έχει έντονο χαρακτήρα, μπορούμε να φτιάξουμε ένα μεγάλο έργο πολύ καλύτερο και ενδεχομένως να ελέγξουμε τις δυνάμεις της φύσης που είναι η απόλυτη ενέργεια, η αθανασία, το ταξίδι στα άστρα κλπ.. Πως αποτυπώνεται αυτό στο τελετουργικό που χρειάζεται το ταμπού; Δείτε στον κινηματογράφο: άνθρωποι με στολές, το άδυτο του πυρηνικού αντιδραστήρα, όπου πρέπει να μπεις με χίλιες προφυλάξεις όπως όταν μπαίνεις σε ιερό ναό, ντυμένος με περίεργα ρούχα, να καθαρθείς μετά…! Οι μοντέρνες μαγικές τελετές μας είναι πολύ πιο πλούσιες απ’ ότι φανταζόμαστε.»

Σεξ και ψυχανάλυση

Δεν είναι κάτι πρωτότυπο στην κοινωνική επιστήμη μια λέξη με βαρύνουσα σημασία να χάνει σταδιακά τον πρωταρχικό νόημα της και να μεταβάλλεται ως ορισμός.

«Πολλές λέξεις απομακρύνονται από την αρχική τους έννοια και σημαίνουν ό,τι θέλουν, παρατηρεί ο κ. Χρηστάκης. Το σεξ ήταν ταμπού για πολλές δεκαετίες στην σύγχρονη εποχή. Κι είναι πολύ εντυπωσιακή η ψυχοκρατική και η σεξοκρατική αντιστροφή που έγινε σε αυτό το επίπεδο. Τώρα όλα φαίνονται ανοιχτά, με όλες τις θεραπείες, με το σεξ ως ένα είδος τεχνολογίας του σώματος, με την εμφάνιση του βιάγκρα… Πριν από λίγα χρόνια και η ψυχοθεραπεία ήταν θέμα ταμπού αλλά κι αυτό έχει αλλάξει. Δεν είναι όμως απλώς ζήτημα απελευθέρωσης. Δεν νομίζω ότι το ταμπού δεν έχει να κάνει με την ελευθερία.»

Σε προσωπικό επίπεδο

Στις μέρες μας θα μπορούσαμε να ορίσουμε ως ταμπού κάτι το οποίο μια κοινωνία έχει αποφασίσει ότι δεν πρέπει να ψάξει σε βάθος γιατί την καίει την ίδια. Επίσης το ταμπού έχει ευρεία χρήση και σε προσωπικό πλέον επίπεδο, καθένας μας μπορεί να έχει τα δικά του ταμπού!

«Καταρχάς έχουμε τα οικογενειακά μας μυστικά τα οποία με κάποια έννοια προσεγγίζουν τον ορισμό του ταμπού, τονίζει ο κ. Χρηστάκης. Είναι θέματα που καίνε πολύ, παραπέμπουν σε δύσκολα πράγματα στην προσωπική και οικογενειακή μας ιστορία και είναι καλύτερα να υπάρχει σιωπή γύρω από αυτά. Κάτι που αποδεικνύεται ως μη θετικό για τους συμμετέχοντες. Σίγουρα με τη διευρυμένη έννοια του ταμπού, οι δικές μας πολυπολιτισμικές και ανοιχτές κοινωνίες, όπου ο καθένας πηδάει από τον ένα τομέα στον άλλο και από το ένα σύστημα προτύπων και αναφορών στο άλλο, θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι πια μπορούμε να μιλάμε για τα πάντα. Δεν μιλάμε όμως σε βάθος για τα πάντα, κάποιες δυναμικές ξανακρύβονται ή γίνονται πάλι μια περιοχή μυστική. Η ψυχανάλυση έχει δείξει ότι είναι ίδιον του ανθρώπινου μυαλού να απωθεί κάπου σκοτεινά θέματα που δεν μπορεί να διαχειριστεί, με το πρόσχημα της μη διασάλευσης της κοινωνικής και ηθικής τάξης.»

Σύγχρονες συνέπειες…

Στην πρώτη βασική έννοια τα ταμπού είχαν πολύ μεγάλο νόημα. Η χρησιμότητά τους ήταν η διαχείριση δυνάμεων υπερβατικών που θεωρούνται πως κυβερνούν το σύμπαν και τα πεπρωμένα.

«Με τη σύγχρονη χρήση, προχωρώντας οι κοινωνίες τείνουν να αποδομήσουν τα ταμπού και τα αντικαθιστούν με άλλα, που εξυπηρετούν το σκοπό τους: να υπάρχει ένα ντουλάπι που κλείνονται όσα μας ενοχλούν, συμπεραίνει ο κ. Χρηστάκης.

Άρα το ταμπού ως έννοια έχει απολέσει τον πρωταρχικό του τελετουργικό χαρακτήρα. Αν και το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, κάτι που δεν αγγίζουμε γιατί μπορεί να μας κάψει, η σημερινή χρήση είναι πιο κοντά στην παθολογία

Το ταμπού στη σύγχρονη κοινωνία μπορεί και να λειτουργεί ενάντιά της σε αντίθεση με τις πρωτόγονες κοινωνίες όπου εξέφραζε μια ψυχική δυναμική που αποσκοπούσε στην τάξη των πραγμάτων. Αντίθετα σήμερα, όταν λέμε ταμπού εννοούμε κάτι για το οποίο δεν θέλουμε να μιλήσουμε. Δεν έχει απαραίτητα το χαρακτήρα του ιερού που δεν πρέπει να αγγίξουμε. Αντίθετα μπορεί να είναι ένα ζήτημα που δεν αντέχουμε ή δεν μπορούμε να λύσουμε. Η λύση όμως υπάρχει. Και το να μην αναφερόμαστε σ’ αυτό του δίνει μια διάσταση που γίνεται σιγά-σιγά τρομακτική και δεν την αντέχουμε ούτε εμείς οι ίδιοι...»


Για του λόγω το αληθές…
….ρωτήσαμε νέους ανθρώπους, ηλικίας 25 με 35 ετών, να μας πουν τι θεωρούν ταμπού στην εποχή μας. Οι απαντήσεις τους αποδεικνύουν τους προβληματισμούς της κουβέντας μας για τη χρήση του όρου στη σύγχρονη εποχή, τα πλαίσια του νοήματός του αλλά, ταυτόχρονα και τη βαρύτητα που κουβαλάει από τις πρωτόγονες ρίζες μας!


Σοφία Γκουμάτση, ψυχολόγος
«Ένα από τα σημαντικότερα ταμπού στις μέρες μας, ίσως το θεμελιωδέστερο και μακροβιότερο, είναι αυτό της αιμομιξίας. Η έννοια της αποφυγής της αιμομιξίας συνίσταται στη βασική αρχή της απαγόρευσης των σεξουαλικών σχέσεων μεταξύ των γονέων και παιδιών και μεταξύ αδερφών. Ταμπού συνυφασμένο με την κοινωνική και οικογενειακή οργάνωση, παραμένει ισχυρό μέχρι τις μέρες μας, επιφέροντας βαρύτατη ηθική απαξία και στιγματισμό όλων των μελών της οικογένειας.

Η ασθένεια είναι επίσης ένα ταμπού «σε μια εποχή που ο θάνατος είναι υπό διωγμόν», όπως λέει ο Φιλίπ Αριές. Αποφεύγουμε ακόμη και να ονομάσουμε ασθένειες όπως ο καρκίνος, λέμε «το κακό» ή η «κακιά αρρώστια»,ή στην καλύτερη περίπτωση προφέρουμε το όνομά τους χαμηλόφωνα. Τα άτομα που νοσούν ξαφνικά αποπροσωποποιούνται, χάνουν τα κοινωνικά και ατομικά τους χαρακτηριστικά, γίνονται απλώς οι φορείς της ασθένειας.»


Ζωζέτα Μηλιοπούλου, σύμβουλος επικοινωνίας
«Κατά την άποψή μου, ταμπού είναι καθετί που θέλουμε να πούμε ή να κάνουμε αλλά αποφεύγουμε επειδή πιστεύουμε ότι το περιβάλλον μας δεν θα το αποδεχθεί. Υπό αυτή την έννοια, ίσως σήμερα να υπάρχουν και περισσότερα ταμπού σε σχέση με παλιότερα. Αυτό που θεωρώ ότι αλλάζει στην εποχή μας είναι ότι δεν υπάρχει καθολική αποδοχή πάνω στο τι πρέπει ή δεν πρέπει να θέλει κανείς, εξαιρουμένων των ποινικών αδικημάτων. Δεν υπάρχουν θεσμοί (όπως π.χ. η θρησκεία) με γενικευμένη επιρροή, οι οποίοι μπορούν να επιβάλουν το κατ' αυτούς 'πρέπον'. Καθένας κρίνει κατά περίσταση, με βάση το δικό του περιβάλλον, το οποίο ενδεχομένως να επιβάλλει πληθώρα δεσμεύσεων αλλά και το οποίο μπορείς κανείς να αλλάξει πιο εύκολα σε σχέση με παλιότερα, κάνοντας μια καινούρια αρχή, πιο συμβατή με τις επιθυμίες του.»


Γιάννης Στέφος, οικονομολόγος
«Είναι αλήθεια ότι στις μέρες μας είναι δύσκολο κανείς να διακρίνει την ύπαρξη ταμπού - τουλάχιστον με την παραδοσιακή έννοια του όρου - στην κατ’ επίφαση απελευθερωμένη ελληνική κοινωνία. Αν όμως θελήσει να είναι παρατηρητικός και αντικειμενικός, δεν μπορεί παρά να σοκαριστεί από τον γιγαντωμένο εγωισμό των ανθρώπων και ειδικότερα των νέων, συμπεριφορά, η οποία υπονομεύει τις διαπροσωπικές σχέσεις και πολύ περισσότερο αυτές σε επίπεδο ερωτικών συντρόφων. Δύο απτά παραδείγματα: ο μεγάλος αριθμός διαζυγίων σε σχέση με το παρελθόν, καθώς και οι λιγοστές μαρτυρίες ανθρώπων-θυμάτων ερωτικού πόνου για το τέλος μιας σχέσης, γεγονός φυσιολογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι μια τυπική ερωτική σχέση του σήμερα δεν έχει ως επίκεντρο το «εμείς» αλλά το «εγώ».


Εύα Σιμάτου, ηθοποιός
Μια προσωπικότητα της εποχής μας «πρέπει» να τα τολμάει όλα και να τα γνωρίζει όλα χωρίς φραγμούς. Μέσα απ’ τη μελέτη του προκλητικού και βίαιου έργου του Σαίξπηρ «Τίτος Ανδρόνικος» που θα ανεβάσουμε στο Θέατρο Τέχνης, ανακαλύπτω όρια που αν παραβιαστούν, προκαλούν και σοκάρουν και παραμένουν κοινά από το 1593 έως και σήμερα . Η ακραία ανθρώπινη συμπεριφορά, η βία –σωματική και ψυχολογική, η στρεβλή χρήση του ανθρώπινου σώματος, είναι ταμπού.


Γιάννης Βλαζάκης, θεατρολόγος
Είναι δύσκολο να μιλήσουμε για ταμπού στη σημερινή εποχή καθώς βλέπουμε τα διάφορα παγκόσμια γεγονότα και τις εξελίξεις να καταρρίπτουν ολοένα και πιο συχνά αυτά που για κάποιους νοούνται ως ταμπού. Τείνω να πιστεύω πως για τον σύγχρονο άνθρωπο η έννοια του «ταμπού» γίνεται ολοένα και πιο προσωπική υπόθεση με περίπλοκες διακλαδώσεις… Αν με ρωτούσατε προσωπικά θα σας έλεγα ότι θεωρώ ταμπού την άσκηση βίας σε οποιαδήποτε έκφανση της, που έχει σκοπό την απόλαυση.

Πηγή: Περιοδικό ΑΡΜΟΝΙΑ

Ταμπού.. είναι ψυχική ασθένεια;

Φαίνεται πως είναι πιο εύκολο να παραδεχτεί κάποιος πως είναι ομοφυλόφιλος ή αλκοολικός παρά πως πάσχει από κάποια ψυχική ασθένεια, σύμφωνα με έρευνα Βρετανών επιστημόνων που αναδημοσιεύεται στην εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος.

Αυτός ο δισταγμός συνδέεται άμεσα με τις διακρίσεις που παρατηρούνται με θύματα τα άτομα που πάσχουν από κάποια ψυχική ασθένεια.

Τρεις στους τέσσερις ερωτηθέντες της έρευνας απάντησαν πως κάποιος που πάσχει από μία ψυχική νόσο επηρεάζεται αρνητικά στη δουλειά του και δεν μπορεί να αναλάβει ευθύνες στο χώρο εργασίας του. «Αυτό δεν είναι έκπληξη καθώς σε ξεχωριστή έρευνα βρέθηκε πως λιγότεροι από το 40% των εργοδοτών είναι αρνητικοί στην πρόσληψη ατόμων με κάποια ψυχική ασθένεια», σχολίασαν οι ερευνητές.

«Αυτά τα νούμερα δείχνουν μία κοινωνία όπου μία ψυχική ασθένεια αποτρέπει τα άτομα από το να αναλάβουν κάποια δουλειά, να έχουν κοινωνικές συναναστροφές και γενικά να διάγουν μία φυσιολογική ζωή, επειδή είναι στιγματισμένοι».

Οι διακρίσεις όμως δεν περιορίζονται στο χώρο εργασίας. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι είναι τέσσερις φορές πιο πιθανό να διακοπεί μια σχέση όταν κάποιος εμφανίσει μία ψυχική ασθένεια, παρά όταν έχει κάποια σωματική αναπηρία. Ειδικά για τους σχιζοφρενείς, το 20% των γυναικών απάντησε πως θα απομακρυνόταν αμέσως από μια σχέση αν ο σύντροφος τους εμφάνιζε αυτή την ασθένεια.

Επιτέλους βρέθηκε το γονίδιο της ευτυχίας!


Βρετανοί ψυχολόγοι ανακάλυψαν πως υπάρχει γονίδιο το οποίο επηρεάζει το πως αντιμετωπίζει κάποιος διάφορα περιστατικά της ζωής του, είτε θετικά είτε αρνητικά, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύει το περιοδικό Vita.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Έσεξ, όσοι φέρουν το συγκεκριμένο γονίδιο τείνουν να δίνουν λιγότερη προσοχή στα αρνητικά γεγονότα που διαδραματίζονται γύρω τους, εστιάζοντας περισσότερο στα θετικά. Αυτή η συμπεριφορά οδηγεί σε μεγαλύτερη κοινωνικότητα και ευεξία.

Σύμφωνα με την επικεφαλής του Τμήματος Ψυχολογίας του πανεπιστημίου δρ. Ιλέιν Φοξ, η ύπαρξη του γονιδίου της ευτυχίας φαίνεται να ενισχύει την ικανότητα όσων τυχερών το έχουν να αντεπεξέρχονται στο καθημερινό στρες.

Οι υπόλοιποι αντίθετα έχουν μια πιο «συννεφιασμένη» άποψη για τη ζωή, ενώ τείνουν να υποφέρουν από ψυχικά και νοητικά προβλήματα, όπως π.χ. κατάθλιψη.

Πλήρης  στοίχιση«Είναι η πρώτη φορά που μια γονιδιακή παραλλαγή συνδέεται με την θετική στάση ζωής», αναφέρει η δρ. Φοξ. «Πρόκειται για έναν μηχανισμό-κλειδί, ο οποίος ενισχύει την προσαρμοστικότητα στα καθημερινά άγχη της ζωής».

Ενισχύστε τη μνήμη κάνοντας μουτζούρες!


Είστε από τους ανθρώπους που όταν μιλούν στο τηλέφωνο κάνουν διάφορα σχέδια σε κάποιο σημειωματάριο; Αν ναι τότε πολύ πιθανό να συγκρατείτε στοιχεία από τη συνομιλία σας σε σχέση με αυτούς που δεν μουτζουρώνουν, όπως απέδειξε έρευνα Βρετανών επιστημόνων που αναδημοσιεύεται στο περιοδικό Vita.

Η καθηγήτρια Τζάκι Αντρέιντ από το Πανεπιστήμιο του Πλίμουθ της Βρετανίας, έκανε ένα πρωτότυπο πείραμα στο οποίο συμμετείχαν 40 μέλη της επιτροπής του τμήματος Γνωσιακών Επιστημών και Επιστημών του Εγκεφάλου, που ανήκει στο Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας με έδρα το Κέιμπριτζ.

Οι εθελοντές μοιράστηκαν σε δύο ομάδες: στους μισούς επιτράπηκε να μουτζουρώνουν ενώ στους υπόλοιπους όχι, ενόσω άκουγαν ένα βαρετό τηλεφωνικό μήνυμα διάρκειας 2,5 λεπτών, στο οποίο αναφέρονταν 8 ονόματα καλεσμένων και 8 σημεία συνάντησης.

Η ειδικός διαπίστωσε ότι εκείνοι που σκίτσαραν κατά τη διάρκεια του μηνύματος μπορούσαν να θυμηθούν κατά μέσο όρο 7,5 ονόματα καλεσμένων και σημείων συνάντησης συγκριτικά με τα 5,8 εκείνων που απλά άκουγαν.

«Εάν κάποιος κάνει κάτι βαρετό, όπως π.χ. ακούει μια βαρετή τηλεφωνική συνομιλία μπορεί να αρχίσει να αφαιρείται» μας εξηγεί η καθηγήτρια. Οι μουτζούρες και τα σκίτσα αντιθέτως δεν μας επιτρέπουν να αφαιρεθούμε και δεν επηρεάζουν το βαθμό συγκέντρωσης στην κύρια ασχολία μας.

Από την έρευνα προκύπτει ότι οι φαινομενικά άσκοπες μουτζούρες που κάνουμε καθημερινά «μπορεί να γίνονται ακριβώς επειδή μας βοηθούν να φέρουμε εις πέρας μια βαρετή ασχολία», συμπληρώνει η ειδικός.

Το πρώτο e-book Be Book Reader ήρθε στην Ελλάδα


Έφτασε στη χώρα μας από τα καταστήματα Public.

Τα καταστήματα Public ανακοίνωσαν και έφεραν και στην Ελλάδα το ηλεκτρονικό βιβλίο. Συγκεκριμένα το e-book «αφίχθη» στο Public του Συντάγματος και ήδη έχει εξαντληθεί καθώς από την πρώτη μέρα τράβηξε την προσοχή των επισκεπτών του καταστήματος. Πρόκειται για την έκδοση BEBOOK e-reader της Ολλανδικής εταιρείας “Endless Ideas”.

Το ηλεκτρονικό βιβλίο παρουσιάζει μια σειρά πλεονεκτημάτων για τον χρήστη μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: α) η δυνατότητα ανάγνωσης από blogs μέχρι βιβλία και εφημερίδες β) η εύκολη μεταφορά του, γ) η δυνατότητα επισημάνσεων και σχολίων τα οποία στη συνέχεια μπορούν να σταλούν σε άλλους χρήστες, δ) η σχεδόν στιγμιαία παραγγελία και downloading του επιθυμητού περιεχομένου, ε) το χαμηλό κόστος της συνδρομής σε βάσεις δεδομένων στ) η εξοικονόμηση χώρου καθώς μπορούν να αποθηκεύσουν ολόκληρες βιβλιοθήκες, ζ) η αντίσταση στη φθορά του χρόνου η) ο οικολογικός του χαρακτήρας καθώς εξοικονομείται μεγάλος όγκος χαρτιού θ) η δυνατότητα zoom in και ι) η αυτόματη εύρεση της σελίδας στην οποία είχε σταματήσει η ανάγνωση.

Το e-book αποτελεί μια από τις πιο τελευταίες τάσεις στην αγορά του βιβλίου ενώ αποτελεί το επίκεντρο έντονων συζητήσεων σχετικά με το μέλλον του κλάδου, τα πνευματικά δικαιώματα κλπ. Βέβαια, φαίνεται ότι οι Έλληνες αναγνώστες δεν έχουν αποκτήσει ακόμα ιδιαίτερη εξοικείωση με την έννοια του ηλεκτρονικού βιβλίου. Το σίγουρο είναι ότι αν και εφόσον τα ηλεκτρονικά βιβλία «μπουν στη ζωή μας» θα φέρουν πολλές αλλαγές τόσο στις αναγνωστικές μας συνήθειες όσο και στον τρόπο πρόσβασης στη γνώση.

Πως περπατούν οι άνθρωποι


Μία ανακάλυψη που ανατρέπει πολλά από όσα γνωρίζουμε σχετικά με την Εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, έγινε στην Κένυα από ομάδα επιστημόνων. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ανθρώπινα αποτυπώματα ποδιών που έγιναν πριν 1,5 εκατομμύρια χρόνια, τα οποία δείχνουν ότι ο τότε άνθρωπος περπατούσε με τον ίδιο τρόπο όπως ο σημερινός. Τα ευρήματα της διεθνούς ομάδας επιστημόνων δημοσιεύονται στο περιοδικό Science.

Τα αποτυπώματα – μεταξύ αυτών και παιδικών ποδιών- βρέθηκαν σε προσχωσιγενές πέτρωμα (το πέτρωμα που έχει δημιουργηθεί με την έναπόθεση λάσπης) στην βόρεια Κένυα. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι πρόκειται για αποτυπώματα του είδους Homo Erectus (Όρθιος Άνθρωπος).

Εικάζεται ότι οι άνθρωποι εκείνοι άφησαν τα ίχνη τους καθώς περπατούσαν σε λασπώδη επιφάνεια στις όχθες κάποιου ποταμού. «Ήταν κάπως τρομακτικό, όταν κατά τις ανασκαφές ανακαλύψαμε αυτά τα αποτυπώματα που μοιάζουν τόσο πολύ με κάτι που εμείς οι ίδιοι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε πάνω σε λάσπη» δήλωσε σε τηλεφωνική του συνέντευξη στο Reuters, ο αρχαιολόγος David Braun από το πανεπιστήμιου του Cape Town. «Αυτά τα αποτυπώματα θα μπορούσαν να γίνουν από ανθρώπους στην παραλία σήμερα» πρόσθεσε.

Τα χνάρια αυτά των προϊστορικών προγόνων μας δείχνουν ότι εκείνοι είχαν ένα μεγάλο δάχτυλο παράλληλο με τα υπόλοιπα, σε αντίθεση με τα ανθρωποειδή, στα οποία το μεγάλο δάχτυλο μοιάζει με τον ανθρώπινο αντίχειρα και τους εξυπηρετεί στο να γαντζώνονται στα δέντρα. Τα αποτυπώματα δείχνουν επίσης καμάρες του ποδιού, ίδιους με τους σημερινούς, κοντά δάχτυλα των ποδιών στο ίδιο μέγεθος με τα σημερινά, τυπικά δείγματα όρθιας στάσης.

Από τα ευρήματα οι επιστήμονες μπόρεσαν να υπολογίσουν το βάρος τους, το εύρος του βήματος τους, τον ρυθμό του βήματος τους και όπως διαπίστωσαν όλα μοιάζουν με αυτά των σημερινών ανθρώπων.

Η επιστήμη γνωρίζει ότι ο Homo Sapiens εμφανίστηκε πριν 200.000 χρόνια, ενώ ο Homo Erectus πριν 1,8 εκατομμύρια χρόνια. Τα νεότερα ευρήματα δείχνουν όμως ότι ήδη ο Homo Erectus περπατούσε όπως ο σημερινός Homo Sapiens, δηλαδή εμείς.

Τα χνάρια που βρέθηκαν στην Κένυα είναι τα δεύτερα παλαιότερα που έχουν βρεθεί ποτέ. Τα παλαιότερα έχουν βρεθεί στην Τανζανία και έγιναν πριν από 3,75 εκατομμύρια χρόνια, από τον «πρωτόγονο» πρόγονο του ανθρώπου τον Αυστραλοπίθηκο. Ο Αυστραλοπίθηκος επίσης περπατούσε με τα δύο πόδια, όμως οι καμάρες των ποδιών του ήταν πιο επίπεδες, ενώ το μεγάλο του δάχτυλο είχε απόκλιση από υπόλοιπα, όπως συμβαίνει στους πιθήκους.

Όσον αφορά το τι γνωρίζουμε για τον Homo Erectus, είχε μικρότερο εγκέφαλο από τον σύγχρονο άνθρωπο αλλά γενικά ίδιες σωματικές αναλογίες – ωστόσο με μακρύτερα πόδια και κοντύτερα χέρια. Υπολείμματα από αυτό το ανθρώπινο είδος έχουν βρεθεί στην Τανζανία, την Αιθιοπία, την Κένυα και τη Νότια Αφρική, αλλά μέχρι στιγμής ποτέ δεν είχαν βρεθεί υπολείμματα από τα πόδια τους, ώστε να γίνει κατανοητό το πώς περπατούσαν.

Δυό ξένοι στην ίδια πόλη


Ο νόμος είναι αμείλικτος με τους αθώους, πιστεύω ότι το αντιλαμβάνεσαι αυτό. Το να ζεις σαν κυνηγημένο αγρίμι σε μια απρόσωπη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα ενώ δεν έχεις διαπράξει το παραμικρό αδίκημα είναι η μεγαλύτερη απόδειξη για την παραπάνω ρήση. Με σηκωμένους τους γιακάδες και φορώντας τ’ αγαπημένα μου μαύρα γυαλιά κατευθυνόμουν δυο φορές την μέρα σε διαφορετικό τηλεφωνικό θάλαμο κάθε φορά σηκώνοντας το ακουστικό με την αναθεματισμένη ελπίδα ότι επιτέλους το πρόβλημα επιλύθηκε. Οι λέξεις που αρέσκεται ο νόμος να χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον είναι ψυχρές χωρίς ίχνος ανθρώπινης υπόστασης.

Πολλές φορές είχα αναρωτηθεί αν η πραγματική αιτία για την δύσκολη θέση που βρισκόμουν ήταν ο χαρακτήρας μου. Πάντα έκανα την αυτοκριτική μου όταν βρισκόμουν σε δύσκολη θέση, ήταν κάτι που με βοηθούσε να διατηρώ στην σωστή κατάσταση τον κυνισμό μου. Θυμάμαι την μητέρα μου να φωνάζει εξοργισμένη με τις φλέβες τεντωμένες στον λαιμό ότι ο εγωισμός μου είναι μεγαλύτερος κι από την υδρόγειο κι ότι εκείνο που φταίει και στην ζωή μου πάνε όλα στραβά είναι ο κυνισμός μου ο οποίος σκοτώνει τις στιγμές χωρίς το παραμικρό έλεος. Δεν αρνήθηκα ποτέ ότι πάσχω από τη νόσο του Εγώ, δεν αντέδρασα ποτέ στις κατηγορίες της πρώην γυναίκας μου για άκρατο κυνισμό ούτε και σε ελεεινές κακόβουλες επιθέσεις συναδέλφων με το ίδιο περιεχόμενο. Ο κυνικός δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν αμνό του Θεού που αγαπάει απεγνωσμένα την ζωή. Η ζωή ειδωμένη μόνο από την πλευρά του συναισθήματος ελαχιστοποιεί όλες εκείνες τις υπέροχες ευκαιρίες για απόλαυση, τα ανθρωπάκια κρύβονται πίσω από μεγαλοστομίες για τον έρωτα, την φιλία, την αγάπη μόνο και μόνο για να ντύσουν την γύμνια της χαμένης αυτοεκτίμησης, όταν έρχεται η ακαριαία ώρα της κρίσης απαιτώντας πράξεις - πέρα από μονότονες χιλιοειπωμένες θεωρίες- τα ανθρωπάκια τρέχουν προς την πόρτα ζητώντας συγνώμη για κάτι έκτακτο που έτυχε τελείως απρόοπτα, στους κυνικούς- σε πληροφορώ με την αδιαμφισβήτητη ειλικρίνειά μου- απρόοπτα δεν τυχαίνουν.

Έκανα μοναχικές μεγάλες βόλτες καθημερινά στους δρόμους γύρω από το κέντρο της πόλης. Οι βιτρίνες στολισμένες περίμεναν τα Χριστούγεννα κι οι οικογένειες με τα ροδαλά ευτυχισμένα πρόσωπα γέμιζαν με ψώνια τ’ αυτοκίνητα τους. Θυμήθηκα την μητέρα μου να μετράει με τρόπο τα χρήματα ενώ στεκόμασταν θαμπωμένοι μπροστά από το πανέμορφο τρένο με τις δεκάδες σήραγγες, το τρένο που ήθελα για δώρο. Η μία μνήμη προσκάλεσε την άλλη κι έτσι ο χρόνος έχασε την ακεραιότητα της έννοιας του, ξαφνιασμένος πέταξα ένα κέρμα στο τσίγκινο κουτί ενός τυφλού που ζητούσε ελεημοσύνη κι άρχισα να ψάχνω για μία γρήγορη επιστροφή στο ξενοδοχείο αλλά ήδη ήμουν μακριά.

Στο τελευταίο μετρό στο πρώτο βαγόνι. Εγώ (η νόσος) και αυτή, μια όμορφη ξένη, φανερά φοβισμένη, τα μάτια της στριφογυρνούσαν δεξιά αριστερά σαν τις κούκλες του λούνα - παρκ όταν τις πετυχαίνουν οι σφαίρες, την στιγμή που σήκωσε το βλέμμα κατάλαβα από ένστικτο πως ήταν κι αυτή κυνηγημένη. Ένα από τα μεγαλύτερα εσφαλμένα κλισέ είναι η μεγαλοστομία που λέει ότι το πρόσωπο είναι ο καθρέφτης της ψυχής - ανέκαθεν μ’ ενοχλούσαν τα τσιτάτα της γενικευμένης σοφίας, η ξένη μου χαμογέλασε ζεστά βλέποντας στο πρόσωπο μου καλοσύνη. Συνήθως οι γυναίκες μου χαμογελούσαν για τελείως διαφορετικούς λόγους. Εγώ (η νόσος) δεν ήμουν ένας άνθρωπος ευαισθητοποιημένος στο πνεύμα των Χριστουγέννων ή στην καλοσύνη των γιορτών και των ξένων.

Μου εξήγησε την ιστορία της χωρίς να πάρει ανάσα, ήταν αδίκως κατηγορούμενη για ένα έγκλημα που δεν έκανε κι είχε φύγει από την πατρίδα της- Κίνα ή Ιαπωνία, τις μπέρδευα πάντοτε αυτές τις χώρες- περιμένοντας να επιλυθεί το πρόβλημα. Η καρδιά μου μαλάκωσε τόσο πολύ ώστε την εμπιστεύτηκα χωρίς δισταγμό. Διηγήθηκα την δική μου πανομοιότυπη ιστορία κι έβαλε τα χέρια της στον λαιμό μου. Το κορμί της σφίχτηκε πάνω μου απορροφώντας με σαν σάρκινη βεντούζα. ήταν η μοναδική φορά που μπήκα μέσα σε γυναίκα έχοντας ιδιαίτερα συναισθήματα, κοιμηθήκαμε αγκαλιά και σκέφτηκα πόσο όμορφη μπορεί να γίνει η ζωή όταν νιώσεις κοντά σ’ έναν άνθρωπο.

Το πρωί οι μπάτσοι όρμησαν μέσα στο δωμάτιο του ξενοδοχείου σαν λυσσασμένα σκυλιά. Βρέθηκα με τις χειροπέδες στα χέρια να αντικρίζω θριαμβευτικά χαμόγελα σκεπασμένα από μπλε καπέλα, ο πιο ψηλός πέταξε στο τραπέζι χαρτονομίσματα, ήταν η αμοιβή της, τ’ άρπαξε κοιτώντας με όπως κοιτούν οι ύαινες το πτώμα.

- ”Έχεις το δικαίωμα να παραμείνεις σιωπηλός…“

Κατηγορία: Ιστορίες νουάρ

Απο που ερχεστε...