Τετάρτη 22 Απριλίου 2009

22 Απριλίου: Η Ημέρα της Γης


Η Παγκόσμια Ημέρα της Γης ξεκίνησε από τα κινήματα της δεκαετίας του 70, όταν για πρώτη φορά οι άνθρωποι συνειδητοποιούσαν ότι οι πόροι του Πλανήτη δεν ήταν ανεξάντλητοι καθώς και ότι η εκμετάλλευσή τους και η επιβάρυνση που έφερνε αυτή η εκμετάλλευση, επιβάρυνε την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Γης. Με «αποσκευές» αυτές τις διαπιστώσεις γεννήθηκε το Οικολογικό Κίνημα. Σήμερα η Ημέρα της Γης γιορτάζεται κάθε 22 Απριλίου, με εκδηλώσεις και κινήσεις ευαισθητοποίησης από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Πρωτοπόρος στο κίνημα υπήρξε ο αμερικανός Γερουσιαστής Gaylord Nelson ο οποίος πρότεινε την οργάνωση εθνικής διαμαρτυρίας σε όλες τις ΗΠΑ, ώστε οι πολιτικοί να παρακινηθούν και να θέσουν το ζήτημα της Οικολογίας και του Περιβάλλοντος στην επίσημη πολιτική ατζέντα.

Η πρώτη Ημέρα της Γης στις ΗΠΑ, θεωρείται «κομβικό σημείο» για την μετέπειτα εξέλιξη του περιβαλλοντικού κινήματος. Στις 22 Απριλίου του 1970 περίπου 20 εκατομμύρια Αμερικανοί συμμετείχαν σε εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα. Ενεργό και σημαντικό ρόλο στην πρώτη Ημέρα της Γης είχαν τα πανεπιστήμια, τα οποία μέχρι σήμερα, κρατούν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ενέργειες και διοργάνωση εκδηλώσεων για την Οικολογία.

Το οικολογικό κίνημα, ήταν εξ’ αρχής πολύχρωμο και πολυσυλλεκτικό, καθώς αποτελείτο από ακτιβιστές, οργανώσεις, φορείς κ.α. παράγοντες με ενδιαφέροντα και στόχους που περιελάμβαναν από εργοστάσια που μόλυναν το περιβάλλον, μέχρι την πυρηνική ενέργεια, τα ζιζανιοκτόνα, την εξαφάνιση ζωικών ειδών και πολλά άλλα θέματα.

Η πρώτη αυτή κινητοποίηση είχε απτά αποτελέσματα καθώς κέρδισε την υποστήριξη Ρεπουμπλικάνων και Δημοκρατών πολιτικών και πολλών άλλων φορέων. Την ίδια χρονιά ιδρύθηκε η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ και η έγκριση νομοθεσίας για «Καθαρό Αέρα, Καθαρό Νερό και Απειλούμενα Είδη».

Το 1990 η Ημέρα της Γης, γίνεται διεθνής. Τη χρονιά αυτή κινητοποιούνται 200 εκατομμύρια ανθρώπων σε 141 χώρες, πράγμα που αποτέλεσε τεράστια επιτυχία προς την συνειδητοποίηση από πολίτες και πολιτικούς του «βάρους» αυτών των προβλημάτων. Βασικό σύνθημα της Ημέρας της Γης του 1990 ήταν η Ανακύκλωση ενώ η κινητοποίηση αυτή, έστρωσε το δρόμο για την Διάσκεψη για τη Γη των Ηνωμένων Εθνών στο Ρίο ντε Τζανέϊρο το 1992.

Το 2000 η Ημέρα της Γης πέρασε στην ψηφιακή εποχή, προωθώντας την δικτύωση και τον συντονισμό ακτιβιστών και οικολογικών ομάδων από όλο τον κόσμο. Στην κινητοποίηση αυτή συμμετείχαν 5.000 οικολογικές οργανώσεις κινητοποιώντας εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε 184 χώρες του κόσμου.

Η "πράσινη" ενέργεια "πρωταγωνιστεί" το 2009

Το 2009 «αιχμή του δόρατος» των διεκδικήσεων είναι η κλιματική αλλαγή και η πράσινη ενέργεια Η καμπάνια στην οποία όλοι οι πολίτες της Γης καλούνται να συμμετέχουν ονομάζεται Green Generation Campaign ή αλλιώς «Καμπάνια της Πράσινης Γενιάς». Πρόκειται για μία καμπάνια που θα εκτυλιχθεί σε βάθος δύο χρόνων και οι στόχοι της είναι: ένα μέλλον με όσο λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα είναι δυνατόν, με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διαμόρφωση υπεύθυνης καταναλωτικής συνείδησης, εγκαθίδρυση ενός πράσινου οικονομικού μοντέλου ανάπτυξης, που θα μειώσει τη φτώχεια και θα αλλάξει την αγορά εργασίας.

Όλες οι εκδηλώσεις, τα ζητήματα, το υλικό των media, βίντεο, quiz και ό,τι άλλο σχετικό με την Ημέρα της Γης μπορούμε να επισκεφθούμε το επίσημο site www.earthday.net

Στις 19 Απριλίου του 2009, περίπου 100.000 άνθρωποι βρέθηκαν στο National Mall της Ουώσινγκτον. Μεταξύ τους πολιτικοί, καλλιτέχνες. Ανάλογες εκδηλώσεις οργανώθηκαν σε Νέα Υόρκη, Βοστόνη, Σικάγο, Σαν Φρανσίσκο, Σηάτλ, Λος Άντζελες, Ντένβερ, Ατλάντα κ.α.

Η ποίηση της Ημέρας της Γης

Το θεατρικό έργο Walden του μεγάλου αμερικανού ποιητή Thoreau, που μιλά για την σχέση του με τη φύση, είναι το πεζό κείμενο που «ντύνει» τη φετινή ημέρα της Γης. Το έργο έχει ήδη παιχτεί σε 7.100 πανεπιστήμια και σχολεία των ΗΠΑ. Την 22η Απριλίου, το έργο θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω τηλεόρασης, ράδιο, σινεμά και μέσω της Earth Day TV μέσω Ίντερνετ.

«Πήγα στα δάση γιατί ήθελα να ζω με νόημα, να αντιμετωπίσω μόνο τα ουσιαστικά γεγονότα της ζωής, να δω αν θα μπορούσα να μάθω αυτά που έπρεπε να διδάξω και όχι όταν έφτανε η ώρα να πεθάνω, να ανακαλύψω ότι δεν έχω ζήσει» αναφέρει απόσπασμα από το Walden.
Πηγή: cosmo.gr

"Βροχή" διαττόντων αστέρων απόψε το βράδυ


Την Τετάρτη (22/04) κορυφώνεται στο νυχτερινό ουρανό ένα από τα πιο εντυπωσιακά φαινόμενα, η βροχή των Λυρίδων. Πρόκειται για ένα σμήνος από μικρούς διάττοντες αστέρες, που εφορμώντας από τον αστερισμό της Λύρας και προερχόμενοι από τη "σύζευξη" της σελήνης με την Αφροδίτη, θα γεμίσουν τον ουρανό, προσφέροντας ένα θέαμα, που οι ειδικοί μας προτρέπουν να παρακολουθήσουμε με γυμνό μάτι. Το φαινόμενο θα είναι ορατό και από την Ελλάδα.

Όλα αυτά θα συμβούν την ίδια στιγμή που η σελήνη θα συνοδεύεται από την Αφροδίτη σε ένα μαγικό ουρανό. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι και τόσο συχνό. Το φεγγάρι δεν έχει γεμίσει ακόμα, ενώ η Αφροδίτη είναι ο πιο λαμπερός πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, αλλά και ο πιο κοντινός στη γη.

Καθώς πλησιάζει τη γη σε απόσταση 38 εκατομμυρίων χιλιομέτρων, η Αφροδίτη λόγω των νεφών θετικού οξέος στην ατμόσφαιρά της, ανακλά την ηλιακή ακτινοβολία που δέχεται, ρίχνοντας το φως της στη γη.

Την ίδια στιγμή οι Λυρίδες, ξεπηδώντας από τον αστερισμό της Λύρας, που αποτελεί και το ακτινοβόλο σημείο της βροχής, με ταχύτητα 170.000 χιλιομέτρων την ώρα, θα εισέρχονται στην ατμόσφαιρα, αφήνοντας πίσω τους μία λαμπερή ουρά.

Πρόκειται για μικροσκοπικά σωματίδια βάρους περίπου ενός γραμμαρίου, τα οποία αποτελούν μέρος της ουράς του κομήτη Θάτσερ.

Ο μη περιοδικός κομήτης Θάτσερ, ο οποίος πήρε το όνομά του από τον Αμερικανό καθηγητή που τον ανακάλυψε το 1861, πέρασε από τη γη τη χρονιά εκείνη, ενώ αναμένεται να ξαναπεράσει το 2276, καθώς η διάρκεια της τροχιάς του γύρω από τον Ήλιο, είναι 415 χρόνια.

Σωματίδια από την ουρά του από το τελευταίο πέρασμα του κομήτη όμως, εξακολουθούν να αιωρούνται στο Διάστημα, τροφοδοτώντας το σμήνος των Λυρίδων.

Το μέγιστο της βροχής παρακολουθείται στις 22 Απριλίου κάθε χρόνου, ενώ Λυρίδες παρατηρούνται γενικά μεταξύ των 19 έως 25 Απριλίου. Ο ωριαίος ρυθμός είναι περίπου 10 μετέωρα την ώρα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις το φως είναι τόσο λαμπερό, ώστε κάποιοι νομίζουν πως κάτι παράξενο συμβαίνει στον ουρανό. "UFO!! Αυτό νόμιζαν ότι είδαν και μας πήραν τηλέφωνο πιστεύοντας πως τους ακολουθεί ιπτάμενος δίσκος", δήλωσε στην εφημερίδα Τα Νέα της Τετάρτης (22/04) ο κ. Νίκος Ματσόπουλος, αστρονόμος στο Αστεροσκοπείο Αθηνών.

"Θυμάμαι χαρακτηριστικά την περίπτωση ενός κυρίου που μας πήρε τηλέφωνο στην Πεντέλη, λέγοντας ότι βρίσκεται στην Αττική Οδό και πως βλέπει από πάνω του ένα έντονο φως να τον ακολουθεί. Του εξηγήσαμε πως δεν επρόκειτο για κάτι παράξενο, αλλά για την Αφροδίτη που είναι τόσο λαμπερή και ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο που αξίζει να απολαύσουν όλοι χωρίς να ανησυχούν", τόνισε ο κ. Ματσόπουλος.
Πηγή: cosmo.gr

Η πρώτη Παγκόσμια Ψηφιακή Βιβλιοθήκη


Ελεύθερη πρόσβαση σε κορυφαία βιβλία, όπως το χειρόγραφο της "Βίβλου του Διαβόλου" που χρονολογείται τον 13ο αιώνα και το αρχαίο ιαπωνικό μυθιστόρημα "Η ιστορία του Γκέντζι" έχουν πλέον οι χρήστες του διαδικτύου μετά από την έναρξη της λειτουργίας της Παγκόσμιας Ψηφιακής Βιβλιοθήκης (BNM )από την έδρα της ΟΥΝΕΣΚΟ στο Παρίσι.

Η ΟΥΝΕΣΚΟ, η Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου των ΗΠΑ και 32 άλλοι οργανισμοί συντέλεσαν στην δημιουργία της πρώτης Παγκόσμιας Ψηφιακής Βιβλιοθήκης.

Η διαδικτυακή Βιβλιοθήκη περιέχει χειρόγραφα, χάρτες, σπάνια βιβλία, ταινίες, ηχητικό υλικό και φωτογραφίες από εθνικές βιβλιοθήκες διάφορων χωρών.

Η BNM θα επιτρέπει την αναζήτηση και την πλοήγηση σε επτά γλώσσες (αγγλικά, αραβικά, κινεζικά, ισπανικά, γαλλικά, πορτογαλικά και ρωσικά), ενώ το περιεχόμενο της θα προσφέρεται σε διάφορες γλώσσες.

Σύμφωνα με τους δημιουργούς της, πρόκειται για ένα έργο το οποίο βρίσκεται εκτός ανταγωνισμού σε σχέση με τις ήδη υπάρχουσες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, όπως η Ευρωπαϊκή Βιβλιοθήκη και η Βιβλιοθήκη του Google.
Πηγή: flash.gr

Χάκερ κατάσκοποι στο Πεντάγωνο!


Χάκερ κατάσκοποι κατάφεραν να υποκλέψουν πληροφορίες που αφορούν το ακριβότερο πρόγραμμα του Πενταγώνου, το μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς JSF, κόστους 300 δισ. δολαρίων.
typos.com

Βράβευση του Καθηγητή Eugene Fama με το πρώτο Διεθνές Bραβείο Ωνάση για τα χρηματοοικονομικά


Το πρώτο διεθνές Βραβείο Ωνάση για τις Χρηματοοικονομικές Σπουδές απονεμήθηκε στον διακεκριμένο καθηγητή Eugene Fama, του Τμήματος Επιχειρηματικών Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Σικάγου. Ο καθηγητής Fama θεωρείται από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα ως ο πατέρας των εμπειρικών χρηματοοικονομικών σπουδών και πιστώνεται με την αναγνώριση του μοντέλου της αποτελεσματικής αγοράς, που αποτελεί τη χρηματοοικονομική θεωρία που επηρέασε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, τόσο τις ακαδημαϊκές σπουδές όσο και τις χρηματοπιστωτικές αγορές. Σύμφωνα με τo μοντέλο της αποτελεσματικής αγοράς οι χρηματιστηριακές τιμές αντανακλούν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.


Το Βραβείο Ωνάση, που συνοδεύεται από το ποσό των 250.000 δολαρίων απονέμεται κάθε δυο χρόνια, αναγνωρίζοντας τη δια βίου συνεισφορά κορυφαίων ακαδημαϊκών και ερευνητών στους τομείς των ναυτιλιακών, εμπορικών και χρηματοοικονομικών σπουδών. Με το Βραβείο Ωνάση επιβραβεύονται ακαδημαϊκά επιτεύγματα που δεν είχαν προηγουμένως την ευκαιρία και τη δυνατότητα παγκόσμιας αναγνώρισης. Γι αυτό το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, φιλοδοξεί, το βραβείο που απονέμεται στη μνήμη του Ιδρυτού του να αποκτήσει το ίδιο κύρος με το Βραβείο Νόμπελ στα Οικονομικά.

Η Επιτροπή απονομής του βραβείου αποτελείται από τον καθηγητή Γ. Κωνσταντινίδη του Πανεπιστημίου του Σικάγου, τον καθηγητή Ch. Goodhart Professor Emeritus, London School of Economics, τον καθηγητή R. Merton του Πανεπιστημίου του Harvard (βραβείο Νόμπελ Οικονομικών 1997), τον καθηγητή M. Scholes του Πανεπιστημίου του Stanford (βραβείο Νόμπελ Οικοινομικών 1997), τον Α. Σ. Παπαδημητρίου, πρόεδρο του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και τον καθηγητή Κ. Γραμμένο, Ιδρυτικό Διευθυντή του Κέντρου για τη Ναυτιλία, το Εμπόριο και τα Χρηματοπιστωτικά του Cass Business School και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση.

Ο πρόεδρος του ΔΣ του Ιδρύματος Ωνάση σε δηλώσεις του εκφράζει την ικανοποίηση του που το πρώτο βραβείο Ωνάση απονέμεται σε έναν διακεκριμένο επιστήμονα τον καθηγητή Fama που το μοντέλο του στα χρηματοπιστωτικά αποτελεί πυξίδα στην παγκόσμια χρηματιστηριακή αγορά. Ο καθηγητής Κ. Γραμμένος σε δηλώσεις του αναφέρει ότι η συμβολή του καθηγητής Fama στο πεδίο των εμπειρικών χρηματοπιστωτικών έχει αλλάξει τον τρόπο σκέψης για τις διακυμάνσεις των χρηματιστηριακών αγορών και οι θεωρίες του είναι γνωστές ανά τον κόσμο.

Ο καθηγητής Ε. Fama σε δηλώσεις του ανέφερε ότι: «η Επιτροπή Απονομής του Βραβείου Ωνάση αποτελείται από έμπειρα πρόσωπα με βαθιά γνώση της έρευνας στα χρηματοπιστωτικά. Είναι έτσι μια ιδιαίτερη τιμή για μένα να είμαι ο πρώτος τιμώμενος. Ευχαριστώ την Επιτροπή που με επέλεξε και ευχαριστώ επίσης το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση που είναι χορηγός του Βραβείου. Κατά τη γνώμη μου, τα χρηματοπιστωτικά είναι το πλέον επιτυχές πεδίο των οικονομικών με την έννοια της πρακτικής και επιστημονικής επίδρασής τους και αξίζουν να έχουν ένα ειδικό βραβείο.»

Το Βραβείο Ωνάση θα απονεμηθεί κατά τη διάρκεια επίσημου δείπνου που θα λάβει χώρα στο Guildhall της πόλης του Λονδίνου στις 27 Απριλίου 2009. Ο καθηγητής Ε. Fama θα δώσει επίσης μια διάλεξη στο Cass Business School την Τρίτη 28 Απριλίου 2009 με θέμα "Evaluating the Cross Section of Estimates for Mutual Funds" (www.cass.city.ac.uk/fama)
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Ίχνη πολιτισμών της Ανατολίας σε έκθεση Τουρκάλας δημιουργού


Τα ίχνη πολιτισμών της Ανατολίας αναζητά και ακολουθεί μέσα από τη δουλειά της η Ασλί Ντεγκέρ Σεζγκίν.

Η Τουρκάλα δημιουργός φιλοτεχνεί έργα μπατίκ, τα θέματα των οποίων είναι εμπνευσμένα από σύμβολα, θησαυρούς, τάφους και ανάγλυφα αρχαίων πολιτισμών της Ανατολίας: των Χετταίων, των Λυδών, των Κάρων, των Φρυγών.

Επίσης, στα έργα, που φιλοτεχνεί με κερί επάνω σε μεταξωτά υφάσματα, δεν παραλείπει να περιλαμβάνει αναφορές και σε άλλους παγκόσμιους πολιτισμούς, αρχαίους και νεότερους.

"Ανέκαθεν θαύμαζα τα ευρήματα αρχαίων πολιτισμών, που συναντούσα στα μουσεία, γι' αυτό και αποφάσισα να παραπέμψω σε αυτά μέσα από τα έργα μου", εξηγεί η ίδια στο ΑΠΕ- ΜΠΕ.

"Η Ιστορία ανήκει σε όλους. Όλοι οι πολιτισμοί του παρελθόντος αποτελούν την παγκόσμια κληρονομιά μας και πρέπει να τους διαφυλάξουμε για να τους παραδώσουμε στις επόμενες γενιές", προσθέτει.

Η Ασλί Ντεγκέρ Σεζγκίν γεννήθηκε στο Εσκί Σεχίρ και σπούδασε Αγγλική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο Μπιλκέντ. Με τη ζωγραφική ασχολείται από μικρή ηλικία, μαθητεύοντας δίπλα στην επίσης καλλιτέχνιδα μητέρα της.

Η έκθεσή της "Ίχνη, πολιτισμοί της Ανατολίας", την οποία συνδιοργανώνουν η Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και το Γενικό Προξενείο της Τουρκικής Δημοκρατίας στη Θεσσαλονίκη, εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 22 Απριλίου στο Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο και θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Μαΐου.

Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά έκθεση της δημιουργού στην Ελλάδα. Προηγήθηκαν μία ατομική έκθεση με το ίδιο θέμα και μία ομαδική Ελλήνων και Τούρκων καλλιτεχνών, στην οποία συμμετείχε.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τα Playmobil γιορτάζουν φέτος τα 35 τους χρόνια!


O Χανς Μπε με ένα από τα δημιουργήματά του

Γερμανική εταιρεία κατασκευής πλαστικών παιχνιδιών, που μαστιζόταν από την οικονομική κρίση της δεκαετίας του '70, κατέφυγε σε μια λύση ανάγκης ώστε να επιβιώσει και σήμερα, 35 χρόνια αργότερα, έχει γίνει κολοσσός στο είδος της.

Ο λόγος για την κατασκευάστρια των Playmobil, που, όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της ιστοσελίδας της Ντόιτσε Βέλε («ΝΒ»), κάθε παιδί στη Γερμανία - και όχι μόνο- ξέρει τα ανθρωπάκια της.

Εφευρέτης των μικροσκοπικών φιγούρων, που αγαπήθηκαν από μικρούς και μεγάλους, οι οποίοι και την κατέστησαν, σήμερα, την τρίτη πιο σημαντική εταιρεία παιχνιδιών στον κόσμο, ήταν ο Χανς Μπε, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Ιανουάριο σε ηλικία 79 ετών.

«Μεγάλωσα με την Playmobil. Ήταν τα πρώτα μου παιχνίδια και τα κράτησα για πολύ καιρό. Παλιότερα οι φιγούρες ήταν πιο απλές. Τα χρώματα ήταν πιο απλά. Πράσινα, μπλε, κόκκινα, κίτρινα.

Από έναν αστυνόμο μπορούσαμε να φτιάξουμε έναν ινδιάνο και από κάθε ινδιάνο κάτι άλλο», είπε ένας Γερμανός, ενήλικος σήμερα, που εξακολουθεί να αγαπά τις μικροσκοπικές φιγούρες.

Σήμερα, βέβαια, ο μηχανισμός των παιχνιδιών είναι πιο πολύπλοκος και πιο λεπτομερής, όταν κουνάνε τα χέρια ή τα πόδια. Εκτός αυτού έχουν πλέον και στολές. Μπορεί να ντύνονται σκιέρ ή και νύφες.

Η ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται η εταιρεία είναι παιδιά ηλικίας 3 έως 10 ετών. Πολλοί, όμως, από αυτούς που μεγάλωσαν και σήμερα είναι ενήλικοι δεν κατάφεραν να εγκαταλείψουν τις μικρές τους φιγούρες.


Σωτήρας το ακριβό πετρέλαιο

Κατασκευάστρια εταιρεία είναι «Geobra Brandstatter», η οποία περιέπεσε σε μεγάλη οικονομική στενότητα τη δεκαετία του '70, εξαιτίας της πετρελαϊκής κρίσης. Αυτό διότι το πετρέλαιο είχε γίνει πολύ ακριβό και τα παράγωγά του, που χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή μεγάλων πλαστικών παιχνιδιών, είχαν καταστεί πανάκριβα.

Έτσι, δημιουργήθηκαν οι μικρές πλαστικές φιγούρες που κόστιζαν αισθητά λιγότερο. Ο τότε διευθυντής της εταιρείας Όσβαλντ Μπάγιερ, θυμάται: «Οι μικρές φιγούρες ήταν τόσο συμπαθητικές και τα παιδιά γρήγορα ήθελαν να κάνουν συλλογές. Το 1974 είχαμε μόλις 19 φιγούρες να παρουσιάσουμε. Μπορούσαν, όμως, να φτιάξουν έναν κόσμο. Το πάθος της συλλογής των μικρών παιχνιδιών μεγάλωνε κι έτσι καταφέραμε να φτιάξουμε την Playmobil αυτό που είναι σήμερα».

Επιτέλους, τα παιδιά είχαν έναν τρόπο να μιμηθούν και να φτιάξουν με λεπτομέρειες τον κόσμο των μεγάλων. Οι φιγούρες κινούνταν, περπατούσαν, κάθονταν στο αυτοκίνητο.

Παρόλα αυτά, ουδείς φανταζόταν τότε τη μεγάλη επιτυχία. Σήμερα, 35 χρόνια μετά την πρώτη τους εμφάνιση στην αγορά, έχουν πουληθεί περισσότερες από 2 δισ. φιγούρες.


Δεν υπάρχουν πολεμικά σενάρια

Τα παιδιά δηλώνουν ευχαριστημένα και γράφουν στην εταιρεία τι θα ήθελαν ακόμα να έχουν. Στο τμήμα σχεδιασμού εξετάζουν τις προτάσεις τους κι αν είναι δυνατόν τις πραγματοποιούν. Βέβαια, για τη διευθύντρια, Αντρέα Σάουερ, υπάρχουν και σαφείς περιορισμοί. Δηλαδή, πράγματα που δεν επιτρέπονται. «Έχουμε πολλές φιγούρες που είναι σημαντικές για τα παιδιά. Όμως, φιγούρες που έχουν να κάνουν με τη βία ή με τις διακρίσεις εναντίον μειονοτήτων δεν έχουμε. Δεν θέλουμε πολεμικά σενάρια», ανέφερε χαρακτηριστικά η κυρία Σάουερ.

Για το λόγο αυτό δεν υπάρχουν τανκς. Υπάρχουν, όμως, καουμπόηδες και πειρατές. Βέβαια, το παιχνίδι «το καλό εναντίον του κακού» επιτρέπεται. Πάντως, είναι αλήθεια πως η χαμογελαστή φατσούλα της φιγούρας δεν αφήνει στα παιδιά και μεγάλα περιθώρια να αναπτύξουν επιθετικές συμπεριφορές.
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Η στέρηση υγρών επηρεάζει τον οργανισμό

Σχεδόν απίστευτο, αλλά 100% αληθινό: ακόμη και η ελάχιστη στέρηση υγρών από τον οργανισμό επηρεάζει, όχι μόνο τις βιολογικές, αλλά και τις νοητικές μας λειτουργίες, με συχνά επικίνδυνες συνέπειες!

Το νερό είναι το πιο απαραίτητο συστατικό για τον άνθρωπο: βοηθά στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, στην πέψη, στη μεταφορά θρεπτικών συστατικών και σε πολλές ακόμη από τις ζωτικές λειτουργίες του. Χωρίς αυτό δεν μπορούμε να ζήσουμε περισσότερο από 3 μέρες και, καθώς αποτελεί το 50-60% του οργανισμού μας, πρέπει να αναπληρώνεται διαρκώς και να μην το αφήνουμε να «χάνεται», μέσα από τον ιδρώτα, την αναπνοή, τη λειτουργία των νεφρών κλπ.

Αν, όμως, αυτά είναι τα «κακά» νέα, υπάρχουν και τα καλά! Κι αυτό γιατί οι ειδικοί συμφωνούν πλέον ότι, η ζωτικής σημασίας ενυδάτωση του οργανισμού μας, δεν προέρχεται μόνο από το νερό! Κι ενώ, οι απαιτήσεις του οργανισμού σε νερό διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, το βάρος, τις κλιματικές συνθήκες και το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας και γι’ αυτό δεν είναι εφικτό να καθοριστούν γενικές συστάσεις για την ποσότητα υγρών που πρέπει να καταναλώνουμε, το βέβαιο είναι ότι, σύμφωνα με πρόσφατες συστάσεις του Ινστιτούτου Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ, επαρκή ενυδάτωση μάς παρέχουν όλα τα τρόφιμα και ροφήματα!

Όλα αυτά είναι γνωστά! Αυτό, όμως, που λίγοι από εμάς γνωρίζουμε είναι ότι, ακόμη και μία πολύ μικρή –μόλις 2%!- απώλεια υγρών, όταν δηλαδή αρχίσουμε να νιώθουμε το αίσθημα της δίψας, σημαίνει ότι ο οργανισμός μας βρίσκεται ήδη σε κατάσταση μέτριας αφυδάτωσης, η οποία μας επηρεάζει τόσο σωματικά, όσο και πνευματικά!

Η σχέση μεταξύ αφυδάτωσης και αυτού που οι ειδικοί αποκαλούν «συμπεριφορική επίδοση» αποτελεί ένα νέο πεδίο έρευνας, στο οποίο επικεντρώνεται σήμερα η επιστήμη, εξάγοντας... σημαντικά συμπεράσματα!

Ένα από αυτά, το οποίο υποστηρίζεται από σύγχρονες έρευνες, είναι ότι, έστω και η ελάχιστη μείωση των επιπέδων νερού στον οργανισμό προκαλεί συμπτώματα όπως πονοκέφαλο και κούραση ενώ, παράλληλα, επηρεάζει την ικανότητα συγκέντρωσης, εγρήγορσης και αντίδρασης, την αριθμητική ικανότητα, τη μνήμη κλπ.

Όπως είναι φυσικό, το γεγονός αυτό έχει ποικίλες συνέπειες: εγκυμονεί (εύλογους) κινδύνους όταν οδηγούμε καθώς μειώνονται τα αντανακλαστικά μας, μειώνει την παραγωγικότητά μας όταν εργαζόμαστε ή μελετάμε, απειλεί γενικότερα την ασφάλειά μας και δημιουργεί προβλήματα ακόμη και στο ηθικό μας!


Στα τελευταία, εκτός από το πόσιμο νερό, περιλαμβάνονται και όλα τα μη-αλκοολούχα ποτά και ροφήματα, όπως το γάλα, οι χυμοί, το τσάι, ο καφές και τα αναψυκτικά που, ανάλογα με το είδος τους, περιέχουν 85 - 99% νερό. Ιδιαίτερα όσον αφορά στα καφεϊνούχα ροφήματα, εκτός από την απαραίτητη ενυδάτωση, ενισχύουν μέσω της καφεΐνης και το επίπεδο εγρήγορσης του οργανισμού, βελτιώνοντας έτσι τις νοητικές του λειτουργίες, όπως κατά την εργασία αλλά και την οδήγηση!

Ευχαριστούμε τον κ. Γρηγόρη Ρίσβα, Διαιτολόγο - Διατροφολόγο, για την επιστημονική επιμέλεια του άρθρου. www.nutrimed.gr

Cyberbullying


Εκφοβισμό μέσω διαδικτύου ή μέσω χρήσης νέων τεχνολογιών (cyberbullying) δέχονται όλο και περισσότεροι νέοι, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας.

Το φαινόμενο του ηλεκτρονικού εκφοβισμού είναι παγκόσμιο, ενώ ανησυχητικές διαστάσεις παίρνει και στη χώρα μας, με ακραίο παράδειγμα του φαινομένου, σε συνδυασμό με αυτοκτονία, την περίπτωση του μαθητή του ΟΑΕΔ, ο οποίος πυροβόλησε τρία άτομα και στη συνέχεια αυτοκτόνησε.

Πρόσφατη μελέτη του επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του Πανεπιστημίου Goldsmith College του Λονδίνου, Πίτερ Κ. Σμιθ, σε μαθητές γυμνασίου έδειξε ότι, το 46% υπήρξαν θύματα επιθετικότητας με μηνύματα, με κάμερες κινητών τηλεφώνων, με χρήση κινητών, με e-mail, μέσω chat room, μέσω άμεσων μηνυμάτων και μέσω χρήσης διαδικτύου, ενώ οι θύτες ήταν κυρίως μεγαλύτεροι σε ηλικία και σε μεγάλο ποσοστό δεν ανέφεραν σε κανέναν το περιστατικό.

Εξάλλου, έρευνα που διενεργήθηκε υπό την αιγίδα της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής σε πρωτοετείς φοιτητές του ΑΠΘ έδειξε ότι, το ποσοστό φοιτητών που δέχτηκαν κάποια μορφή cyberbullying φτάνει έως και το 44%, το ποσοστό των θυτών "αγγίζει" το 16% και το ποσοστό των φοιτητών που είδαν συμφοιτητές τους να δέχονται κάποια μορφή cyberbullying φτάνει μέχρι και 54%.

Τα παραπάνω επισήμανε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η φυσικός-ραδιοηλεκτρολόγος και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής Ευρωπαϊκού Προγράμματος E-COST για το cyberbullying, Βασιλική Γκουντσίδου, με αφορμή ανακοίνωσή της στο 39ο Παιδιατρικό Συμπόσιο, που ολοκληρώθηκε χτες στη Θεσσαλονίκη.

Η έρευνα για το cyberbullying, όπως εξήγησε η κ. Γκουντσίδου, βρίσκεται σε αρχικό στάδιο και όταν γίνεται, αφορά συνήθως ένα ή δύο είδη και διεξάγεται σε μαθητές Γυμνασίου ή Λυκείου.

Βullying θεωρείται ο επαναλαμβανόμενος εκφοβισμός ατόμων με πραγματική ή απειλούμενη μαρτυρική ποινή φυσικής, προφορικής, γραπτής ή συναισθηματικής κακομεταχείρισής τους ή της αρπαγής της περιουσίας τους και συμπεριλαμβάνει και τις περιπτώσεις ύβρεων κατά της εθνικότητας, φυλής ή ιδιαιτερότητας κάποιου.

Αναλυτικότερα, στον όρο bullying συμπεριλαμβάνονται: χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, απειλές και εκβιασμός, σωματική βία, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα, κλοπές, ζημιές στην προσωπική περιουσία κάποιου, εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών, εκβιαστικά τηλεφωνήματα, ή τηλεφωνήματα σε ακατάλληλες ώρες χωρίς απάντηση, κ.λ.π.

«Η βία μεταξύ των παιδιών δεν είναι κάτι το καινούριο. Μερικοί μάλιστα υποστηρίζουν ότι, η σχολική επιθετικότητα (bullying) αποτελεί μια φυσική διαδικασία στην ανάπτυξη του παιδιού και ότι ιδιαίτερα τα αγόρια, σκληραίνουν και προετοιμάζονται για τη ζωή. Το πρόβλημα υπήρχε από την αρχή της μαζικής εκπαίδευσης, αλλά πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις την εποχή της παγκοσμιοποίησης και ιδιαίτερα μετά τη μετατροπή του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε πολυπολιτισμικό. Οι σημερινοί νέοι δεν βιώνουν μόνο τον πραγματικό χώρο, που όλοι μας γνωρίζουμε, αλλά "σερφάρουν" και στο διαδίκτυο. Το διαδίκτυο έχει μια ιδιάζουσα δομή και λειτουργεί με διαφορετικούς κανόνες από ότι οι παραδοσιακές πόλεις που μεγαλώσαμε. Δεν ξέρουμε πού είναι ακριβώς αλλά βρίσκεται παντού. Δεν πάμε σ? αυτό, απλά κάνουμε log in και έρχεται σε μας. Δεν χρειάζεται να δείξουμε την ταυτότητά μας, αλλά όποιο προφίλ επιλέξουμε εμείς. Η ραχοκοκαλιά στην επικοινωνία μεταξύ των νέων είναι τα κινητά και το διαδίκτυο. Νεότερη μορφή λοιπόν του bullying είναι το cyberbullying, δηλαδή το bullying με τη χρήση της νέας τεχνολογίας. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες cyberbullying όπως: flaming (στην πυρά), denigration (δυσφήμιση), bash boards (τελειωτικό χτύπημα), impersonation (χρήση του προσωπικού λογαριασμού), outing (δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων που αφορούν τη σεξουαλική προτίμηση), trickery (εμπαιγμός), exclusion (εξοστρακισμός), harassment (παρενόχληση), happy slapping (βιντεοσκόπηση με τη χρήση της κάμερας του κινητού), text wars (πόλεμος κειμένων), online polls (δημοσκοπήσεις), αποστολή εικόνων και βίντεο κ.λ.π.», επισημαίνει η κ Γκουντσίδου.

Η καινούρια μορφή του εκφοβισμού και της παρενόχλησης μέσω του διαδικτύου και των κινητών διαφέρει σε αρκετά σημεία από την κλασική.

Το θύμα του κλασικού bullying μπορούσε να νιώσει ασφάλεια μακριά από τους πιθανούς χώρους επίθεσης των δραστών και σίγουρα ήταν ήσυχο μέσα στο σπίτι του, κάτι που δεν συμβαίνει με το cyberbullying.

«Απ' αυτό δεν μπορείς να κρυφτείς πουθενά, εκτός και αν απενεργοποιήσεις τις ηλεκτρονικές σου συσκευές. Η ψυχολογική επιβάρυνση είναι μεγαλύτερη από τη σωματική. Είναι συνήθως ανώνυμο, απρόσωπο και μπορεί να έχει μεγαλύτερο σύνολο αποδεκτών από ό,τι το bullying, ακόμη και από ένα δράστη. Είναι ανεξάρτητο από το σωματότυπο του δράστη. Ακόμη και ένας μικροκαμωμένος πιτσιρίκος μπορεί να καταφέρει πολλά, χρησιμοποιώντας μόνο το πληκτρολόγιο του υπολογιστή του. Οι έφηβοι έχουν περισσότερες γνώσεις από τους γονείς και τους δασκάλους τους και είναι πολύ δύσκολο να τους ελέγξουμε. Τα θύματα του bullying είναι δυνατόν να παρουσιάσουν εκτός από διαταραχές συμπεριφοράς και ψυχολογικά καθώς και ψυχοσωματικά προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, κοιλιακά άλγη, ενούρηση, διαταραχές ύπνου, άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, φοβίες, δεν μπορούν να μείνουν μόνα και δεν μπορούν να κοιτάξουν το συνομιλητή στα μάτια», προσθέτει η κ. Γκουντσίδου.

Συμβουλές των ειδικών

Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας στο θέμα της επικοινωνίας θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ποσοστών του cyberbullying στους νέους, αναφέρει η κ. Γκουντσίδου και υπογραμμίζει ότι το Αμερικανικό Εθνικό Συμβούλιο προστασίας του εγκλήματος προτρέπει τα παιδιά: α) να μην προωθούν μηνύματα cyberbullying, β) αν γνωρίζουν ότι κάποιος φίλος τους είναι θύτης, να τον συμβουλέψουν να σταματήσει, γ) να μπλοκάρουν την επικοινωνία με τους θύτες, δ) να εμπιστεύονται το πρόβλημά τους στους γονείς, τους δασκάλους και τους γιατρούς τους.

Επίσης, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συμβουλεύει:

1. Δώστε απεριόριστη αγάπη και προσοχή στο παιδί σας.
2. Τα παιδιά χωρίς έλεγχο από το σπίτι παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς.
3. Να επιβλέπετε τη χρήση που διαδικτύου από τα παιδιά σας.
4. Η ζωή σας να αποτελεί παράδειγμα για τα παιδιά σας.
5. Να μη γίνεται το παιδί σας μάρτυρας βίαιων περιστατικών στο σπίτι ή στην τηλεόραση.
6. Βοηθείστε το παιδί σας να υψώσει το ανάστημά του έναντι της βίας. Διδάξτε το να απαντά ήρεμα, αλλά με προσεκτικές κουβέντες, όταν το βρίζουν ή το απειλούν. Βοηθείστε το να καταλάβει ότι, μια πραγματικά θαρραλέα και ηγετική φυσιογνωμία μπορεί να αντισταθεί στη βία και όχι να γίνει οπαδός της.

Υπάρχουν ορισμένα συμπτώματα που πρέπει να προβληματίσουν τους γονείς. Αν το παιδί υπήρξε θύμα:

1. Διστάζει να χρησιμοποιήσει τον Η/Υ ή γενικότερα τις ηλεκτρονικές συσκευές.
2. Αποφεύγει να συζητά για τον τρόπο με τον οποίο ασχολείται με τον Η/Υ.
3. Δείχνει εξαιρετικά ανήσυχο όταν παίρνει κάποιο ηλεκτρονικό μήνυμα.
4. Είναι ευερέθιστο, λυπημένο και παρουσιάζει συμπτώματα κατάθλιψης μετά τη χρήση του Η/Υ.
5. Αναζητά τρόπους εκδίκησης.
6. Αν κάποιος περάσει από δίπλα του, σταματά απότομα την εργασία του ή βγαίνει από το διαδίκτυο ή απενεργοποιεί το κινητό του.
7. Παρουσιάζει διαταραχές στον ύπνο, δεν αισθάνεται καλά, έχει πονοκεφάλους, απομακρύνεται από τους φίλους του και τους δικούς του ανθρώπους, γίνεται έντονα αντικοινωνικός, παρουσιάζει ακόμα και τάσεις αυτοκτονίας.
8. Παρουσιάζει μείωση της απόδοσής του στο σχολείο.

Αν το παιδί παρενοχλεί άλλα παιδιά:
1. Χρησιμοποιεί πολλούς λογαριασμούς (accounts) ή λογαριασμούς που δεν είναι δικοί του.
2. Αν κάποιος περάσει από δίπλα του, σταματά απότομα την εργασία του ή βγαίνει από το διαδίκτυο.
3. Όταν ασχολείται με τον Η/Υ ή με το κινητό γελάει υπερβολικά και παρουσιάζει κάποια ιδιόμορφη συμπεριφορά.
4. Αποφεύγει να συζητά για τη χρήση του κινητού ή του Η/Υ.
5. Είναι φανατικός χρήστης του Η/Υ και κάθεται πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη όταν είναι μόνος του ή και κατά τη διάρκεια της νύχτας.
6. Είναι ευερέθιστος και αναστατώνεται πολύ αν του απαγορευτεί η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές συσκευές.

«Οι γονείς γνωρίζουν τη νέα τεχνολογία πολύ λιγότερο από τα παιδιά τους, τα οποία φαίνεται να μην τους εμπιστεύονται το πρόβλημά τους. Εκτός από το γεγονός ότι, οι ίδιοι θα πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα στα παιδιά τους ως χρήστες της νέας τεχνολογίας, οφείλουν να είναι σε συνεχή επαγρύπνηση για τυχόν συμπτώματα που μπορεί να παρουσιάσει ένα παιδί, πριν αυτό οδηγηθεί σε φαινόμενα κατάθλιψης ή ακόμη και εθισμού. Οι δε γιατροί θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση για τον έγκαιρο εντοπισμό των συμπτωμάτων και τη διάγνωση του προβλήματος προς αποφυγή δυσάρεστων κρουσμάτων στην ούτως ή άλλως δύσκολη εφηβική ηλικία τα οποία μπορούν να οδηγήσουν και σε ακραίες καταστάσεις όπως η αυτοκτονία (bullycide)», καταλήγει η κ. Γκουντσίδου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προς πώληση η διάσημη μικρή Ινδή;


Η ινδική αστυνομία στο Μουμπάϊ ερευνά τις καταγγελίες ότι ο πατέρας μίας ανήλικης πρωταγωνίστριας της βραβευμένης με Όσκαρ ταινίας "Slumdog Millionaire" προσπάθησε να πουλήσει την κόρη του έναντι 200.000 λιρών Αγγλίας.

Η μητέρα της 9χρονης Ρουμπίνα Άλι κατήγγειλε το περιστατικό μετά από μυστική επιχείρηση βρετανικής σκανδαλοθηρικής εφημερίδας, η οποία έφερε στο φως της δημοσιότητας τη φερόμενη απόπειρα του πατέρα της μικρής να την πουλήσει.

Η αστυνομία κάλεσε τη Ρουμπίνα Άλι και τον πατέρα της Ραφίκ Κουερέσει σε αστυνομικό τμήμα χθες το βράδυ και κατέγραψε τις καταθέσεις τους.

"Την Κυριακή, η μητέρα της Ρουμπίνα, Κουρσίντ, κατήγγειλε σε εμάς ότι ο πρώην σύζυγός της προσπαθεί να πουλήσει την κόρη της, λέγοντας ότι είδε στην τηλεόραση σχετικά ρεπορτάζ", είπε στο Ρόιτερς ο αστυνομικός υποδιευθυντής Νισάρ Ταμπόλι.

Η μυστική επιχείρηση της εφημερίδας News of the World έγινε σύντομα γνωστή στην Ινδία.

Η Ρουμπίνα υποδύεται την Λατίκα- πρωταγωνίστρια της ταινίας- σε μικρή ηλικία.

Ζει με τον πατέρα και τη θετή μητέρα της σε παραγκούπολη των προαστίων της οικονομικής πρωτεύουσας.

Η οικογένεια της Ρουμπίνα αρνείται ότι προσπάθησε να την πουλήσει.
ana-mpa

Απο που ερχεστε...